Zázračný život: Stan Lee a jeho úžasný příběh

2.25 / 5 82 0
31. leden 2021, napsal Strange
Celkové hodnocení: 80%

Zajímalo vás někdy, jaký byl život otce Marvelu? Pokud ano, tak kniha, o které bude dnes řeč, je přesně pro vás.

Stan Lee – jméno, které zná snad každý, kdo viděl film, nebo četl komiks od Marvelu. Kdo byl Stan Lee? Jaký byl jeho život? To a mnohem víc poodhaluje kniha Zázračný život: Stan Lee a jeho úžasný příběh. Autorem knihy je Danny Fingeroth, který s Marvelem měl zkušenosti jako redaktor. Kromě toho se osobně znal se Stanem Lee, díky čemuž si na knize dával velmi záležet. Kniha tak obsahuje předmluvu o Leeho dětství, až po nástup do Timely comics a některé příběhy z natáčení.

Největší důraz je věnován 60. létům, což je dekáda, během které se z Leeho stala celebrita, kterou známe dnes. V té době se taky začal budovat základ Marvelu, ze kterého se čerpá dodnes. Ve velkém jsou v knize popsány i listárny. Ty byly dříve na konci komiksů. Stan Lee do nich promítal své životní postoje. Jednou z linek je popis vztahu s Jackem Kirbym a Stevem Ditkem, což byli nejvýznamnější kreslíři Marvelu. Dali vzhled postavám jako Thor, Spider-Man nebo členům Fantastic Four. Jejich vrtkavý vztah je tu znázorněn vcelku dobře. Ukazují se momenty, kdy se na chvíli usmířili, ale zároveň i chvíle, kdy se rozhádali. Kniha celkově nestojí pouze za Stanem, ale snaží se ukázat objektivní pohled, co a jak Stan vnímal.

Druhá linka je zvláštně depresivní, protože ukazuje Stana, který je známý jen jako člověk přes komiksy a nemůže se dostat z vlastního stínu. Máme tu příběhy o tom, jak se pokoušel točit filmy, nebo moderovat show. Problém je, že přes to všechno je brán jen jako Stan Lee z Marvelu. Kniha primárně cílí na již zmíněné vztahy s Kirbym a Ditkem. Otázky osobního života a manželství Stana Lee jsou zmíněny jen letmo a nijak detailně.

Dobře zpracovaný vztah Lee, Kirby a Ditko
Hodně daného prostoru 60. létům

Málo informací o soukromém životě

Abych to shrnul - Zázračný život: Stan Lee a jeho úžasný příběh je dobře zpracovaný životopis. Jak jsem zmínil, víc se podíváte do pomyslného zákulisí toho veselého Marvelu, který tehdy vznikal. Dostanete pohled na vztah mezi trojicí Lee, Kirby a Ditko. Pokud jste spíš filmoví fanoušci, nejspíš nebudete znát jména některých autorů, kterých je zmíněno mnoho. Pokud však Marvel komiksy čtete, budete spokojeni.