Temná a depresivní sonda do života Nejvyššího čaroděje

20. srpen 2018 Nevka Filmy 0

Není tomu tak dlouho, co světlo světa spatřilo české vydání komiksu The Way of the Weird (Cesta podivných). Jakou nálož mystického umění a magie nám tedy duo Aaron – Bachalo vlastně nadělilo? Odpověď je krátká, ale výstižná. Pořádnou!

Už od samotného…

Už od samotného začátku je jednoznačně znát, že tento komiks není pro slabší povahy. Kresba je neuvěřitelně detailní a zabíhá do těch nejniternějších podrobností. Díky tomu máte pocit, jako by ten všechen zmatek, šílenství, chaos i dimenze, které běžný lidský mozek nemá šanci pobrat, byly opravdu všude kolem vás. Jednotlivé vize, obrazy i všemožní možní i nemožní nepřátelé, jsou vyvedeni místy až poněkud děsivým a naturalistickým stylem. Kdyby žil Émile Zola v dnešní době a živil se psaním/kreslením komiksů, klidně by to mohlo dopadnout nějak takto. Na druhou stranu občas narazíte i na vánoční stromeček.

Je však třeba podotknout, že někdy jsou stránky veselé, barevné, plné duhy, slimáků a všeho, co si jen dokážete představit. V tomto případě je tak nesmírně důležité, aby autoři udrželi otěže toho všeho pevně ve svých rukou a nic z toho, co nám servírují, nepůsobilo v příběhu nevhodně a nepatřičně. S úlevou můžu potvrdit, že se to podařilo.

Samotný příběh potom dbá na důsledné vykreslení hlavní postavy Doctora Strange, která je v rámci svých schopností uvěřitelná a psychologicky perfektně ukočírovaná. Stephen trpí mnoha zdravotními nepříjemnými problémy, které si vyžádalo jeho používání magie. V průběhu všech sešitů je nám navíc názorně ukazováno, že za vše se musí platit, takže tíhu zodpovědnosti doslova cítíte i na svých bedrech a dělá se vám z toho husí kůže. Nakonec tak máte pocit, že Doctor by měl sám nějakého toho lékaře vyhledat. I přes nepříliš lichotivý pohled na život s magií se sem tam objeví i nějaká ta hláška, či odlehčení situace. Pokud zrovna nejde o krajně exotický milostný život, nebo nudistické běhání po jiných dimenzích, většinou se jedná o nějaký „sušší“ příspěvek, který tady padne, jako „prdel na hrnec“.

Sám příběh je pak stejně temný, jako hlavní postava. V touze nepřipravit vás o mnoho zajímavých detailů z příběhu, který mě svým podáním naprosto polapil, budu komentovat jen to, co si můžete přečíst v anotaci. Kolem Strange se začínají dít hodně podivné věci – a to i na jeho poměry. Tempo je strhující, a to i přes to, že se tady poměrně dost mluví a hledí na charaktery postav. Záporná strana, kterou tady představuje Empirikul, je zajímavá a do světa magie přináší element, který by tam rozhodně neměl patřit. Strangovo Sanctum Sanctorum se tak pořádně otřese v základech. Nutno podotknout, že to jen v první vlně útoku. Ostatní dimenze, včetně bájné Fandazar Foo – křižovatky mezi dimenzemi, jsou na tom ale o poznání hůř. Stejně jako další Nejvyšší čarodějové…

Cesta podivných díkybohu netrpí problémem „vatovitosti“ ani zkratkovitosti. Když se něco řeší, má to svůj nezpochybnitelný důvod. I díky tomu se stane, že na konci závěrečného pátého sešitu jsme vlastně teprve na začátku celého konfliktu, který dost možná změní náš svět k nepoznání. Atmosféra je tak hustá, že by se dala krájet a vy se tak po dočtení nemůžete dočkat, až si přečtete Poslední dny magie.

Dneska jsem si tedy neměl na co stěžovat. Na samotném začátku navíc dostaneme i krátkou rekapitulaci originu a jedna stránka na to bohatě stačí. Zde bych si ale dovolil vytknout jednu maličkost. Tou je ponechání textu, který na pozadí českých bublin ukazuje části minulosti, v originále, čili v angličtině. Ne, že bych měl problém těch pár bublin přeložit. V českém překladu to ale působí trochu zvláštně. Je však možné, že jinak to z hlediska formálního (práva na komiks) udělat nešlo.

Vzhledem k tomu, že tohle není omnibus, se utnutí v (možná) půlce příběhu určitě nedá nikomu vyčítat a na rozdíl od recenzí, na které jsem narazil třeba na databázi knih, se to na mém hodnocení nijak neprojeví.

Hodnocení 90%

Výborná a atmosférická jízda vaším nejhlubším podvědomím, která vás nenechá ani na chvíli odpočinout. Navíc kresba je správně depresivní.
.