Sólovka Petera Parkera, nebo Spider-Mana?

5 / 5 0 0
27. červen 2019, napsal Nevka
Celkové hodnocení: 70%

Třetí fáze nám vrcholí! Sice podruhé, ale důvody to má. Proč druhý film se Spideym přišel v rámci Infinity Ságy a nezačal rovnou novou etapu? Na to vše naleznete dokonalou odpověď příští týden v kině. Já vám nyní udělám menší obrázek toho, co očekávat.

Svět po Endgame

Už samotný začátek dost napovídá o tom, proč se Feige rozhodl zakončit tuto etapu až ve Far From Home. Díky tomu, že je Peter typický kluk, který si žil až do Infinity War svůj vlastní středoškolský život, pomáhá divákovi snadněji pochopit, jak se běžný občan vypořádává s tím, co Thanos svým lusknutím provedl.

Přeci jen. Polovina populace si 5 let žila život, kdy se adaptovala na novou situaci. Téměř každý přišel o někoho blízkého a musel se s tím srovnat. Představte si tedy, že si postupně na všechno zvyknete a najednou „PRÁSK!“. Hulk zvrátí lusknutí a lidé, kteří se v roce 2018 obrátili v prach najednou stojí v bytě, který byl tehdy jejich. Jenže tam už pochopitelně v mnoha případech žije někdo jiný. V tom horším má vaše manželka nového chlapa a s ním dvě malé děti…

Nejde se sice do takové hloubky, jaké dosahují třeba ekonomické problémy, které nevyhnutelně musely vzniknout, ale příběh celkem realisticky pracuje s problematikou a vysvětluje základní principy. Zajímavě je například rozvedena myšlenka toho, kdy někteří studenti zestárli, ale další (ti postihnutí lusknutím) jsou stejně staří, jako před Thanosem. Stejně tak můžeme jakožto lehce naivní myšlenku označit to, že prakticky celá školní parta, kterou známe z Homecomingu byla pro potřeby filmu postihnuta právě lusknutím. Ale těžko vyčítat něco, co je řízeno jen náhodným výběrem…

Příběh, který se před námi už od prvního Iron Mana rozplétal tak dostává reálné „rozřešení“, které udělá uspokojivou tečku, za všemi třemi fázemi. Sice nevím, jak do této vize zapadá Black Widow, která se s největší pravděpodobností odehrává ještě na konci 20. století, ale Feige se nechal slyšet, že události jejího příběhu budou mít dopad na další vývoj universa.

Ale pojďme už k samotnému Peterovi, který je tady samozřejmě nejdůležitější.

Osobní život versus hrátky s Elementály

Co nelze scénáristům McKennovi a Sommersovi upřít je fakt, že umí krásně vykreslit civilní život hrdinů a vytvořit příjemný humor. I přes to, že začátek zručně brnká na emoce, protože vzpomíná na Tonyho a okrajově i na další padlé hrdiny, chemie mezi postavami funguje a děj na plátně má povedený rytmus. Zázrak! Minimálně tady se Wattsovi povedlo vytvořit něco, co ve svém jádru připomínalo styl Edgara Wrighta. Řešení problémů s lusknutím vás tak dobře naladí do „dovolenkové“ nálady a celé natěšené vás vyhodí v Benátkách. Všechno krásně utíká a v této pasáži má člověk pocit, že ten film je naprosto luxusní.

Proto vás paradoxně rozhodí z rytmu to, když dorazí první záporák. Akce je v tomto případě ještě neokoukaná, ale změna tempa a pojetí úplně nesedí k nastolenému pořádku. Každopádně Mysterio je super a jako úvod scéna postačí. Trpí sice základním (snad mi odpustíte referenci na DC) problémem identity „Clarka Kenta“, ale to už je takovým údělem podobných superhrdinských snímků.

Když se ale podívám na Elementály s nějakým větším odstupem, hlavním problémem je to, že nepředstavují nijak kreativní zápornou stranu, která by zaujala rozmanitostí bojových sekvencí. Vždy se totiž bojuje s horou živlu, který se snaží rozpoutat absolutní destrukci. Navíc je rozdíl jen v tom, jestli jdete proti hroudě magmatu, vody, nebo čemukoliv podobnému. Molten Man tak má alespoň jednu charakteristickou vlastnost, která ho buďto zvýhodňuje, nebo znevýhodňuje. Nechci to moc prozrazovat. Však to v kině poznáte sami.

Globálně taky zamrzí, že hlavní pohnutka útočícího zla tkví v něčem, co už jsme několikrát v MCU viděli. Na druhou stranu vás naštve jen v samotném úvodu rozuzlení, a potom podá obstojný důvod pro to, abyste nad touto částí mávli rukou. Zbytek totiž dává smysl a je vizuálně opojný.

Když to shrnu, tak přechody mezi těmito stránkami (výlet a superhrdinské scény) ve filmu moc nefungují, ale pokud nejste moc nároční, asi vám nebudou vadit. Není to o nic horší než v jiných blockbusterech. Jen upřesním, že mi jde opravdu o scény. Charaktery Petera a Spideyho jsou v naprostém souladu, a to mám ostatně u pavouka z MCU nejradši.

Jake Gyllenhall a jeho Mysterio

Pokud zahraniční reakce v něčem nelhaly, byly to určitě zvěsti o nové posile. Jake si svou postavu náramně užívá a na plátně předvádí neuvěřitelný herecký koncert, který strká do kapsy každého, kdo se kolem něj jen mihne. Tomu chlapovi prostě nejde nefandit. Jeho kooperace s Parkerem je neuvěřitelně přirozená a divák je rád, že se po Tonym objevil někdo, kdo Peterovi rozumí a snaží se mu pomoct.

Jestli si můžete být něčím jistí, pak je to fakt, že každá vteřinka, kterou Gyllenhall na plátně dostal je epická a neuvěřitelně libová. Nezapomeňte ale, že Quentin Beck neříká vždy úplně pravdu.

Peter, MJ a vztahy

Jednou z hlavních linek je tady (jak už ukázal trailer) vznikající vztah mezi Parkerem a MJ. Než začnete prskat ve stylu: „Proč je MJ černá?! Kdo to vymyslel?! Hanba!!!“, tak si uvědomte, že MJ je zkratka jména Michelle Jones, nikoliv Mary Jane Watson. Radši tento vtípek uvádím na pravou míru, protože dost lidí ho nepochopilo a v diskuzích kvůli tomu chrlí nenávistné názory.

Žádný komiksový problém tak neexistuje a s barvou pleti si nikdo nehrál. To ale neznamená, že romance mezi postavami funguje. Holland a Zendaya sice dělají co můžou, ale v tomto případě scénáristé selhali v osobní rovině, která jim šla jinak na jedničku. Dělají z MJ něco jako sexbombu, a to se k ní vůbec nehodí. Zcela nepřekvapivě tak vykonstruovaný hon za láskou moc nefunguje.

Oproti tomu Happy a teta May… To je úplně jiná liga! Jen si na to počkejte.

Wattsi, Wattsi… Co to zase děláš?

Ač se na začátku mohlo zdát, že se režisér poučil, průběh ukázal, že snímek trpí stejnými nešvary jako první díl. Některé scény jsou tlačeny moc na sílu, a právě kvůli nim jsem se minimálně 10 minut cítil dost trapně. Snad to nebudete považovat za SPOILER, ale v rámci cesty přes Alpy se stane tolik neuvěřitelných hovadin, které mají být cool a vtipné, že to ani není možné.

Přitom kdyby se tohle celé vystřihlo a někde se věnovaly 2 minuty jediné podstatné informaci, kterou tato pasáž obsahovala, celé by to působilo úplně jinak. Pár obdobných kiksů se objevuje i jinde, ale ty už nejsou tak výrazné. Stačí to však k tomu, aby si člověk dost jasně uvědomil, že Watts prostě nemá žádnou větší vizi, kterou by v pavoučí trilogii chtěl realizovat. Navíc je jeho styl místy už únavný a stopáž by zasloužila o něco zkrátit.

Pokud bych tedy měl říct svůj názor… Dejte konec trilogie někomu jinému. Jona už jsem se nabažil až až.

Zklamání? Ale kdepak!

Nebudu nijak zakrývat, že do té doby se náš dobrý soused moc neukáže a je to škoda. Oceňuji sice přístup, kde se tvůrci snaží jít jinou cestou než původní filmy s Maguirem, nebo Garfieldem, ale to houpání mezi mrakodrapy a pavoučí styl konfrontace se záporáky tam chybí.

Ač má Far From Home mnoho nešvarů, tak od scény v pražském baru nabere neskutečné obrátky a je tím nejlepším, co můžou sólovky nabídnout. Akce se stane nápaditou a my konečně dostaneme to, co jsme si celou dobu přáli. Spider-Mana!

Od této chvíle bych tedy vytknul jen samé maličkosti, které jsou tak podřadné, že je ani nemá cenu zmiňovat. Pro českého diváka je tady navíc pár zábavných pomrknutí právě na natáčení v Česku, takže vlastenci budou určitě potěšení.

Druhý Spidey sice nešokuje tak, jak by si někteří přáli, ale většina twistů funguje a vysvětluje, proč se některé věci děly tak, jak se děly. Zcela výjimečně proto zmíním i potitulkovou scénu která vás vyloženě kopne do hlavy a ukáže, kam celá trilogie asi vyvrcholí. Nebudu naznačovat, ale rovnou řeknu, že o tomto tématu bych si rád nějaký ten týden po premiéře udělal SPOILER talk, kde to s lidmi probereme podrobně.

Humor a hlavně vše, co se odehraje od scény v baru dále. Scény s Mysteriem a Spideym v obleku.

Nefungující romance a několik trapných scén, které vás přinutí, abyste se za tvůrce styděli.

Závěr fáze se v podstatě povedl a určitě má mnoho momentů, na které fanoušci nikdy nezapomenou. Na druhou stranu obsahuje i zbytečné scény a některé věci neúčinkují tak, jak by měly. Zklamaný ale nejsem. Snímek jako celek funguje dobře a troufám si tvrdit, že přinutí lidi za několik let přijít do kina znovu. Není to sice úplně to, co bychom čekali, ale i tak se jedná o pořádný cliffhanger.