Shang-Chi: 10 prstenů, 9 bodů

Shang-Chi: 10 prstenů, 9 bodů

Bez spoilerů.

410 0
7. září 2021, napsal Excelsior

Se začátkem školního roku přichází do kin Shang-Chi a Legenda o deseti prstenech. V pořadí už 25. film spadající do MCU, 2. snímek čtvrté fáze a 6. marvelovský projekt letošního roku, se vydařil. Film obsahuje od všeho trošku, čili každý si zde najde to své. Celkově spadá hlavně do žánru akční fantasy, jsou zde však i prvky sci-fi či místy romantická atmosféra. Návaznost a odkazy na předešlé filmy jsou už samozřejmostí. Film nám připomněl Thanosovo lusknutí větou: „Žijeme v křehké době, kdy může z ničeho nic polovina lidí zmizet,“ vracíme se ke kořenům MCU, jelikož to byla právě organizace Deset prstenů, která stála za únosem Tonyho Starka v prvním Iron Manovi, dozvídáme se o něco více o její historii a hlavně o jejím vůdci „Mandarinovi“ (o tom skutečném). Tento antagonista, pravým jménem Xu Wenwu, je velmi lidský a člověk s ním v průběhu filmu soucítí a chápe jeho motivaci. Slavný hongkongský herec Tony Leung Chiu-wai se role ujal se ctí. Totéž platí o kanaďanovi Simu Liu, představiteli hlavního hrdiny Shang-Chiho. Jedná se o sympaťáka, který si může připsat plusové body za dělání většiny jeho kaskadérských kousků osobně. Awkwafina se jako Katy postarala hlavně o uvolnění atmosféry, i tak dala své postavě určitou hloubku. Co se bojových sekvencí týče, tak choreografie je od dob druhého Kapitána Ameriky asi nejpropracovanější a nejrychlejší. A není divu, když jde o snímek s asijským tvůrčím týmem, jelikož už Bruce Lee či Jackie Chan tento druh bojových filmů proslavili. Na konci je i věnování Bradu Allanovi, mistru bojových umění, který bohužel před měsícem zemřel (podílel se např. na filmech Kingsman či Kick-Ass a to jako koordinátor kaskadérů). Některé souboje jsou skoro až kombinovány s tancem. A když došlo na bitky s užitím prstenů, bylo to ještě zajímavější. Dostali jsme nejen díky tomu vhled do čínské kultury a tradic. Podobně, jako tomu bylo u Black Pantera a africké kultury nebo u Wolverina a Japonska. alt CGI je u Marvelovek už tradičně na vysoké úrovni. Jsou zde k vidění tvorové s originálním designem. Tempo je příjemně svižné. Režisér Destin Daniel Cretton scénář i herce parádně ukočíroval a styl vyprávění příběhu je i přes postupné flashbackové odhalování minulosti plynulý a jede jako po másle. Řekl bych, že jediné, co bylo řekněme uspěchané nebo už trochu na sílu natlačené, byla konečná akční scéna, kdy by klidně pár minut navíc neuškodilo. I když 2h 13min je tak akorát. Určitě tento kousek nevynechejte, za tým Světa Marvelu doporučuji devíti prsty z desíti.

PS: Film obsahuje 2 potitulkové scény.

Ne nadarmo má film podtitul Legend of the Ten Rings. Jde o výživný biják, který představuje zcela novou odnož dosavadního Marvel světa. Jako origin i jako sólový film funguje na jedničku.