Ms. Marvel 2 – Generace Proč

5 / 5 27 0
13. únor 2020, napsal Tony Trojan
Celkové hodnocení: 70%

Recenze na nejkontroverznější sérii, která u nás vychází. Co jsme doposud zjistili? A je skutečně komiks tak dobrý, že si vysloužil tolik cen?

Ms. Marvel 2 – Generace Proč

V první řadě chci poděkovat nakladatelství a vydavatelství CREW, kteří mi komiks darovali. CREW bylo jedním z průkopníků komiksu u nás a dodnes jich vydává celou řadu. Ať už mluvíme o americkém těžišti (Marvel, DC, IDW, Dark Horse, Image), belgo-francouzské odnoži (Tintin anebo Asterix), nebo japonské manze (Death Note, Attack on Titans, Bleach, Tokyo Ghoul, Naruto či Boruto). Takže za to všechno děkujeme!

Ms. Marvel jsem si vybral hned z několika důvodů. Zaprvé se jedná o postavu, která by měla v budoucnosti MCU hrát velkou roli, o čemž svědčí i její sólový seriál na Disney+ a jistě i slova Kevina Feigeho. Za druhé se u nás pohlíží na Islám skrze prsty a jelikož je hlavní hrdinkou právě mladá muslimka, tak to spustilo vlnu neporozumění a negativních reakcí. A to je přesně opak toho, co tvůrčí tým okolo editorky Sany Amanat očekával.

Generace Proč navazuje na Ms. Marvel – (Ne)Normální, který kriticky hodnotil můj kolega Nevka ZDE a patří do obřího eventu All New All Different Marvel NOW, který se snaží skloubit staré s novým. Ms. Marvel patří do toho nového, ale již si získala řadu fanoušků kvůli svým pohledům na život. Mohla by být vzorem pro mladé muslimy?

Zatímco první kniha byl origin příběh postavy s představením (pro nás) odlišné kultury a hodnot Islámu, Generace Proč pracuje s vývojem Ms. Marvel a jejím poznáváním sebe sama. Série jde v duchu předávání žezla mladším, věnuje se generačním problémům a sklouzne se i na eko vlně.

Kamala je teenager americko-pákistánského původu, jenže teď zjišťuje, že je vlastně emzák. Kamala Khan je totiž polymorfní Inhuman (nečlověk) s regeneračním faktorem. Aby se z člověka stal Inhuman, musí projít terrigenezí, která může skončit buď tak, že získáte nadlidské schopnosti, anebo zemřete. Kamala přežila, ale musí také přežít cenzuru svých rodičů či dodržovat večerku. Je skutečně paradoxní, že umí kousky jako Mystique, Mr. Fantastic, Ant-Man či se dokáže zregenerovat jako Wolverine, a přitom může dostat zaracha. Navíc se hledá i v novém životě super-hrdiny. Štěstí však přeje připraveným, a tak se jejím mentorem (alespoň na chvíli) stane sám Logan. Ten ji pomůže nejen s fuškou v podzemí Jersey City, ale i s její identitou, takže fanoušci Logana budou zcela určitě nadšení.

Kamale se také příčí ubližování živím bytostem, ať už jde o člověka či zmutovaného obřího krokodýla ovládaného šíleným Vynálezcem. Již jsem o tom psal dříve v našich Komik­sových Novinkách, ale Ms. Marvel má bořit tabu. Hlavně pak to, že muslimové jsou veskrze špatní. Svět není pouze černobílý. V Koránu se píše o vraždě člověka jako o vraždě celého lidstva a přesně s tímto se slučuje Kamala. Díky těmto myšlenkám se stala populární výhradně v USA. Získala řadu ocenění, včetně pěti nominací na Cenu Willa Eisnera, vyhrála cenu Hugo a také si odvezla titul Nejlepší série z Mezinárodního komiksového festivalu v Angoulême. Je to zasloužené?

Komiks se zdá být výstředním i kvůli záporákovi. Tím je totiž klon Thomase Alvy Edisona, kterého stvořil šílenec Gregory Knox. Jenže omylem se mu do experimentu připletla korelí DNA a tak je z klonu hříčka přírody – napůl člověk a napůl papoušek. Proč by však klon Thomase Alva Edisona, vynálezce (Inventor), páchal zlo?

Myslím, že pro to mám vysvětlení. Historie nás naučila, že střídavý proud je výhodnější. Jenže zpočátku Edison propagoval proud stejnosměrný, zatímco jeho konkurent Nikola Tesla střídavý. Edison chtěl přesvědčit ostatní, že on má pravdu, aby mu jeho byznys vzkvétal za každou cenu. Navštívil tedy několik útulků, kde si vzal různá zvířata, která na ulici před davy lidí zabíjel střídavým proudem, aby poškodil Teslu a jeho vizi budoucnosti. Edison je mezi vědeckou komunitou brán jako padouch, který bral svým zaměstnancům patenty, takže není divu, že jeho papouščí klon není jiný.

Závěrem chci dodat, že Kamala Khan je nerd, fanoušek super-hrdinů jako my, takže si určitě zaslouží šanci. Jedná se o velice solidní komiks s mořem myšlenek, které si stačí jenom přefiltrovat na nepotřebné a na ty užitečné. Řekl bych, že se jedná o lepší čtení než předchozí kniha a je i mnohem zábavnější. Pozitivem je vizuální stránka komiksu, jelikož se o ní postaral navrátilec Adrian Alphona, který se v poslední době věnoval spíše módě než Devátému umění. Na stránkách uvidíte nové tváře, ale i staré známé, včetně Kapitána Ameriky, Medusy či Lockjawa. Překlad Anny Křivánkové se také povedl, jen bych se vyvaroval překladu pojmů jako jsou Inhumans – Nelidi. Pod tímto pojmem si spíše člověk představí ostatní rasy (mimo lidí) z fantasy světa Zaklínače. I z tohoto důvodu bych uvítal spíše originální terminologii.

Negativum bych viděl v příběhu. Postavy se mnohdy chovají nelogicky, ale lidské chování je samozřejmě složité a komplexní a dá se tedy leccos odpustit. Hodnocení také snižuje fakt, že je určen spíše pro generaci mileniálů, ale to může ke komiksu zase přivést nový okruh čtenářů, což pochopitelně není na škodu.

Příště nás čeká překlad Ms. Marvel Vol. 3: Crushed, kde najdeme sešity Ms. Marvel Vol.1 #12–15, Annual 1 a S.H.I.E.L.D. (2014) #2. Jelikož děj popisuje události v Jersey City během Valentýnského dne, dá se předpokládat, že někdy okolo tohoto termínu můžeme čekat český překlad. Dle jednoho ze spoluzakladatelů a současně i šéfredaktora CREW – Jiřího Pavlovského, bychom se však měli dočkat zkraje příštího roku či 14. 2. 2021, tedy přímo na svátek zamilovaných.

(Zdroje obrázků – hyperggeky.com, megacomics.cz, comicsdb.cz, mtv.com)

Komiks mísí mladický optimismus a vitalismus s myšlenkami realismu a naturalismu. Nahlédnete také pod pokličku jiné kultury, což může být pro některé čtenáře zpestřením. Příběh obsahuje mnoho kultovních postav, takže pokud jako Kamala fandíte super-hrdinům, rozhodně vás jejich přítomnost potěší.

Děj i záporák jsou mnohdy výstřední a často se zde postavy chovají nelogicky. Multikulturní podtext může být ošemetnou záležitostí, jak už v dnešní době bývá. V překladu jsou přeloženy pojmy z MU, z čehož někdo může být zmaten. Komiks je určen výhradně teenagerům.

Sešity, které najdete v knize, patří k těm nejlepším příběhům o Ms.Marvel a mají velkou váhu v eventu All New All Different Marvel Now. Jestli se vám však budou líbit, je už jenom na vás. Proti gustu žádný dišputát.