Dee's Collector's World #5: Winter Soldier 1/6

5 / 5 259 0
13. prosinec 2020, napsal Dee
Celkové hodnocení: 94%

Kdo to je? Kde se vzal a kdo stojí za jeho původem? Jaké má schopnosti? Nejen tyhle dotazy často padají u postav, které jsou opředeny tajemstvím. Díky tomu je máme rádi, ale zároveň je i nesnášíme. Jak je to ale u Winter Soldiera?

Když zabrousím do konkurenční komiksové licence DC, tak preferujeme Jokera, o kterém víme prakticky kulové, před Batmanem, se kterým jsme obeznámeni natolik, že víme i jaké nosí spodní prádlo. Dobře, jistou roli zde hraje i to, že hodně z nás dává spíše přednost záporným postavám než klaďasům, ale není tohle případ i Winter Soldiera?

Stejně jako Joker vždy nebyl „králem zločinu“, tak se ani Winter Soldier nestal „prvotřídní vojenskou zbraní“ již v raném věku. Stal se proti své vůli jen nevinnou obětí armádního experimentu, nebo v něm rostl pocit soupeření?

První pohled

Důležitým aspektem pro úspěšné zařazení postavy do povědomí diváka je její nástup na scénu. Samozřejmě dopředu máme informaci, že se v daném snímku objeví (obzvláště je-li její jméno i v samotném názvu filmu), ale netušíme kdy.

První seznámení s Winter Soldierem bylo jako nepovedené rande. Bylo krátké, rychle jste z něj nějakým způsobem zmizeli, ale pořád vám utkvělo v paměti, protože na něm bylo něco zvláštního. Bylo to jeho sebevědomí a naprostý klid, když se na něj řítilo jím zneškodněné vozidlo Nicka Furyho a on jen s klidem v duši ustoupil o krok do strany? Jeho vizuální kontext, když se zprvu jevil jako obyčejný člen nějakého zásahového komanda, jenž však padl se speciálním „otevřením dveří“ auta jeho odlišnou paží?

Co se týče tohoto nástupu a jeho samotné vizáže, já byl nadmíru spokojen. Scéna skvěle pracuje s komplexním tajemstvím téhle postavy. Kamera se snaží co možná nejvíce zachovat jeho skrytou identitu a současně samozřejmě navodit pocit strachu. Můžeme jej sledovat z pohledu Furyho, kterému se podaří uniknout do tunelů Washingtonských kanalizací.

Kdo to je?

Druhý pokus o zneškodnění Furyho je výbornou ukázkou toho, jak je důležité všímat si veškerých detailů. Klasická klauzule u odstřelovačů je ta, že si počkají na „cíl“ – na chvíli nepozornosti, kdy se objeví v okně – a prásk. Fury však po jeho první „nehodě“ a odhalení spiknutí v S.H.I.E.L.D.u, ostatně jako přímý účastník několika vojenských akcí, dobře věděl, kde je „bezpečné“ se zdržovat. Tedy pokud proti vám nestojí Winter Soldier.

Střely tohohle vojáka dokáží najít cíl i přes zeď. Měl speciální termohledí, nebo byly přesné zásahy věcí matematických propočtů? Nad touhle myšlenkou je důležité se pozastavit, poněvadž i tohle je součástí charakteru dané postavy.

Po ujištění, že cíl je zneškodněn, se Winter Soldier rozhodne opustit stanoviště. Neočekávejme však klasiku typu „splněno, udělám si zářez, seberu náboj a mizím“, protože se Fury snažil skrýt v bytě Steva Rogerse alias Captaina Americy. A ten, který je symbolem cti a ochráncem nevinných, tohle nemůže přece nechat jen tak. Začíná tedy pronásledování, které je zakončeno výbornou sekvencí. Těchto pár sekund lze definovat mimickým výrazem udivení.

Tváří v tvář se na pár vteřin setkají Rogers a Soldier. Co udělá náš typický Captain, který má po ruce štít? Samozřejmě jej mrští po utíkajícím střelci. K překvapení nejen samotného Rogerse, ale i diváků, se nekoná typické zneškodnění, nýbrž rychlá reakce a zachycení štítu pomocí kovové paže, na které se navíc nachází rudá pěticípá hvězda.

Winter Soldier měl jasný úkol. Zneškodnit Nicka Furyho. Není to jen chladnokrevný zabiják, ale řídí se určitým kodexem. Zneškodní pouze zadaný cíl a okolní lidé jej nechávají chladným. Pokud mu však nestojí v cestě, jak se o tom v minulosti přesvědčila i Natasha Romanoff. Je tohle skutečně ten pravý důvod toho, co se odehraje, nebo pro něj byl oční kontakt s Rogersem nějakým signálem z hloubi duše? Winter Soldier si s sebou nese skrytou identitu. Známe fakt, že je v područí organizace HYDRA, která vznikla za 2. světové války pod vedením Red Skulla, a její vliv nejen, že neskončil, ale v moderní době navíc posílil do vyšších politických kruhů. Pravé jméno a původ Winter Soldiera jsou nám nicméně skryty.

Skrytou identitu si ještě nějaký čas zachová i díky scéně s tajemníkem Alexandrem Piercem. Tahle scéna díky hře stínů funguje opravdu skvěle. Winter Soldier čeká na Pierce v jeho soukromé rezidenci s pistolí na stole. Je očividné, že strach, který má tenhle voják budit, je na místě i u jeho nadřízených. Winter Soldier dostává po „úspěšné“ likvidaci Furyho úkol zneškodnit nepřátele, kteří odhalili tajnou operaci HYDRY a tzv. Zoolův algoritmus. Steva Rogerse a Natashu Romanoff.

Umění boje

Winter Soldier vládne nejen pestrou škálou střelných zbraní, ale i mocí psychologického strachu. Jedním příkladem za všechny je dialog mezi Natashou a Stevem v nemocnici, kdy se Natasha poprvé zmínila o Winter Soldierovi.

„Před pěti lety jsem doprovázela jaderného inženýra z Íránu, někdo mi prostřelil pneumatiky poblíž Oděsy. Ztratili jsme kontrolu, šli jsme rovnou přes útes, vytáhla jsem nás ven, ale byl tam Winter Soldier. Střelil jej přímo skrz mě. Sovětská střela, žádné stopy.“

Natasha si uvědomila, s kým má tu čest. Po vzájemném fyzickém souboji na rušné ulici Washington DC, který pro ni rozhodně nebyl v tomhle případě běžnou záležitostí, dostala zásah v pohybu do ramene a její jindy bojové sebevědomí šlo razantně dolů. Strach ve výrazu její obličeje je očividný a výborně se hodí do celkového konceptu.

Naštěstí jí na pomoc přispěchá druhý cíl WS, kterým není nikdo jiný než americký hrdina Steve Rogers. Přišlo vám tohle ode mě jako mírný posměch? Pokusím se vás tedy vyvést z míry. Právě tenhle souboj považuji nejen z celého snímku, ale i universa MCU doposud za nejlepší. Je to nádherná ukázka vyrovnání sil. Rogers většinou dá pár maníkům na prdel a zase s menšími oděrkami odkluše. Zde měl proti WS opravdu namále.

Tahle scéna opravdu vyplňuje spoustu mezer ohledně této postavy. Jeho zacházení se střelnými zbraněmi, mrštnost, hbitost a rychlost spolu se silou rovnající se Captainu Americovi, ale především umění boje s chladnými zbraněmi, konkrétně noži.

Jeho styl boje s noži je výborná věc. Všimněte si, že WS noži útočí na slabá a zranitelná místa, která znamenají smrtelné zranění. Nechce Rogerse poranit, chce ho přece zabít.

V téhle části filmu však nedochází jen k rozšíření povědomí kolem bojových schopností téhle „vojenské legendy“, kterou ovládá HYDRA, ale hlavně je zde konečně zodpovězena otázka, kdo Winter Soldier je. Samotné odhalení identity je věc, která zasáhla nejen diváky, ale i samotné hlavní hrdiny.

Odhalená identita

Představte si, že se z vašeho nepřítele, který vám jde po krku, vyklube nejlepší přítel z minulosti. Člověk, na kterého máte povětšinou velmi příjemné vzpomínky. Navíc v situaci, kdy jste „zajatci své minulosti“. Proti sobě tváří v tvář stanuli Steve Rogers a James Buchanan Barnes, známější pod přezdívkou Bucky. Z postavy, která se spíše držela ve stínu hlavního hrdiny prvního dílu, se nyní stala hlavní a nedílná součást.

Reakce obou je vynikající pro pokračování rozvoje jejich charakterů. Nelze snadno říct, koho odhalení identity více zmátlo. Rogerse, který nevěřícně zíral na svého kamaráda, o němž si myslel, že je mrtvý, nebo Buckyho, jemuž momentálně při oslovení “Bucky“ myslí bleskla vzpomínka na něco povědomého. Postačí několik vteřin zamyšlení a váš nepřítel je může využít ke své výhodě.

Oba si z tohoto souboje kromě fyzických zranění odnesly hlavně ty psychické. Rogers překvapení, že Bucky žije, bohužel v podnáručí zlovolné organizace HYDRA. Buckymu zase uvízla v hlavě myšlenka, že tvář jeho soupeře již někde viděl.

Nebezpečné myšlenky

Winter Soldier se organizaci již v minulosti velmi osvědčil a nyní chybí málo, aby byl konečný plán završen. Nic nesmí narušit jeho plynulý průběh a na místě je plné soustředění. Jelikož Bucky nemůže vyhnat podprahový signál na Rogerse z hlavy, uchyluje se HYDRA k typickému „potlačení vzpomínek“ pomocí speciálního přístroje, který rovněž způsobuje nesmírnou bolest.

Být vojenským nástrojem jisté politické organizace a pamatovat si své mise je totiž nebezpečné nejen pro ni samotnou, ale dochází také k riziku nočních můr daného vojáka a samotná psychika dostává zabrat.

Finální souboj mezi Captainem Americou a Winter Soldierem na Helicarrier není ani tak úžasnou přehlídkou bojového umění těchto dvou postav, jako spíše střetem minulosti se současností. Rogers se snaží Buckyho přesvědčit o jeho pravé identitě a když si povšimnete, činí tak nejen dialogy.

Jeho bojový zápal není tak velký a rány tak tvrdé a silné jako ve Washington DC. Pro Buckyho je Rogers jen mise a nějaká vzdálená vzpomínka, která pomalu nahlodává jeho mysl osoby WS. Mise a problém, které je nutné navždy dokončit a vyřešit.

Kdy nastal moment transformace Winter Soldiera v Buckyho? Respektive jeho první část? Bylo to u dialogu „Nebudu s tebou bojovat. Jsi můj přítel.“ „Jsi moje mise. Jsi… moje… mise!“ „Tak to dokonči. Protože jsem s tebou až do konce. "? Názory se v tomto docela rozchází a osobně se spíše přikláním k verzi, že zlom nastal, když Rogers citoval větu, která zazněla na pohřbu jeho matky.

Uvnitř Buckyho probíhá vnitřní boj. Kdo tedy ve skutečnosti je? Proč je jeho minulost zahalená rouškou tmy s opravdu malými záblesky, které nyní aktivoval právě Rogers? Zmatenost lze na Buckym krásně vyčíst a po vytáhnutí Captaina z řeky se uchyluje ke své vlastní misi. Zjistit, kdo opravdu je.

Záměrně jsem vynechal podrobnější události, jež vedly ke stvoření Winter Soldiera. Co se stalo s Buckym po pádu z jedoucího vlaku? Kdy a kým mu byla implantována mechanická paže? Jakou proměnou prošel jeho charakter během přerodu z Buckyho na Winter Soldiera a zpět na Buckyho? Nejen těmto tématům se budu věnovat v některém budoucím čísle Dee's Collector's Wor­ld, při recenzi figurky téhle postavy, tentokrát z Civil War.

(Zdroj obrázků: Pinterest, DeviantArt, Film Sketchr, ILiketoWriteStuff – Tumblr, Insider, Marvel Cinematic Universe Wiki – Fandom, The Dani Planet – WordPress.com, The Mary Sue, UndergroundHerald – WordPress.com, YouTube )

S figurkami, nehledě na výrobce, je důležitá opatrná manipulace a pečlivé zacházení při nasazování zbraní, výbavy nebo headsculptů. Při ledabylém zacházení přijde na řadu poškození daného kusu, které lze někdy zamaskovat, občas jsou ale tyhle defekty na viditelném místě. A to docela zamrzí. Tak jako tahle verze postavy Winter Soldier. Je sice nejlepší ze tří variant, co firma Hot Toys doposud vydala, ale je opravdu náchylná na poškození. Osobně jsem ji bral sice za skvělou cenu, leč poškozenou od jiného sběratele.

Figurka jako celek má mnoho superkladných věcí a headsculpty jsou právě jednou z nich. Hot Toys byly v době vydání téhle figurky (2014) ještě docela seriózní firmou a v balení jsou tedy dva alternativní sculpty. Jeden unmasked s očními stíny, druhý s maskou a brýlemi. Nemůžeme vždy dostat vše, co bychom chtěli, a někteří sběratelé nadávali, že verze s maskou nemá oční stíny, kde by jako ve filmu vypadal víc badass. Tohle je věc, která lze řešit customem, a já s ní problém nemám. Obávám se spíše, že kdyby unmasked sculpt byl bez stínování, podoba s hercem Sebastianem Stanem by šla razantně dolů. U obou sculptů opravdu nemám co dodat a jsem s nimi velmi spokojen.

Oblečení má své klady i zápory. Co se týče materiálu, tak je výborně měkký a krásně lze figure pozovat, ale je opravdu náchylný na poškození. U mého kusu například předchozí majitel již lepil hrudní pásky a rovněž mu chybí jeden kolenní chránič, který nemohl najít. Beru to jako battle damage, ale i taková malá věc zamrzí, protože figure pro mě není kompletní. Co se týče provedení oblečení, jedná se o klasiku od Hot Toys. Snaží se co nejvíce držet své filmové předlohy. Za mě spokojenost.

Tahle figurka je na příslušenství opravdu bohatá. Když pominu dva sculpty, tak balení obsahuje velmi širokou škálu zbrojního arzenálu. Ano, širokou, protože až přijde řada na recenzi stejné postavy, leč z filmu Civil War, bude tato, co se arzenálu týče, opravdu hodně vpředu.

Zde je velká výhoda, že si můžete vybrat jakoukoliv poses s různými zbraněmi. Od nože po pistole až po těžší kalibr, jako například „vystřelovač min“. Nože jsou místo diecast klasické plasty, co se však týče palných zbraní, tak mi připadají odfláknuté. Dobře, je to 6 let stará figure, nyní je technologie u Hot Toys jinde, ale i tak jsou ty detaily na těžších zbraní slabší.

Klasický, u mě tolik oblíbený, ovál.

Tenhle artbox se mi velmi líbí a považuji jej za spadající do kategorie toho lepšího z HT. Je super, že na coveru je filmová podoba WS, a ne samotná figurka. Ta je pod vrchním víkem a funguje jako takové „nabuzení“ na samotnou figurku.

5000,– Kč – zakoupeno od soukromého sběratele. Nyní tenhle kousek lze sehnat hlavně na eBay, kde jeho cena atakuje 12000,– Kč.

Nakonec, vše můžete posoudit sami v přiloženém odkazu, kde najdete opravdu dostatek materiálu k prostudování. Odkaz na galerii fotoreportu figurky – https://imgur.com/gallery/eSskL9v

Z prozatímních tří verzí téhle postavy od firmy Hot Toys je tahle opravdu nejlepší a rozhodně ji doporučuji. Pokud se vám naskytne možnost jejího zakoupení s minimálním poškození do 8000,– Kč, rozhodně bych neváhal. Figurka chce opravdu velmi šetrné zacházení a přestože je můj kus poškozen, viděl jsem i mnohem horší kousky této postavy u jiných sběratelů v zahraničí.

Co pro vás znamená postava Winter Soldiera? Doplňující podržtaška ke Captainu Americovi, nebo plnohodnotná postava, na které byla spáchána křivda a snaží se chyby minulosti napravit? Užívali jste si ji i po odhalení její identity, nebo u vás poté již zájem opadl? Máte doma tuhle, nebo jinou verzi téhle postavy od jakéhokoliv výrobce? Která je pro vás nejlepší? Napište mi do komentáře vaše dojmy a postřehy z filmové předlohy, ale i figurky.

Děkuji za pozornost a v příštím čísle Dee's Collector's Wor­ld se můžete těšit na figurku Nick Fury od firmy Hot Toys v měřítku 1/6 verze Winter Soldier. V recenzi se nezaměřím jen na jeho osobu a roli v tomhle snímku, ale rozeberu i infiltraci zločinecké organizace HYDRA.

Winter Soldier je postava, která si budovala slávu za zády známějších kolegů. Jeho charakter se pomalu vyvíjel s možnostmi neustálého tajemství kolem jeho tranformace. V sobě si celý čas stále nese osobního démona, který se pomocí několika slov může znovu probudit k životu. Poslední dobou se často stává, že firma Hot Toys vydá re-release, tedy znovuvydání jisté figure, která šplhá např. na eBay k astronomickým částkám. Osobně nejsem proti a pokud se v budoucnu re-release objeví, rozhodně ji doporučuji.