Dee's Collector's World #4: Captain America & Steve Rogers -1/6

3.67 / 5 265 0
5. prosinec 2020, napsal Dee

Winter Soldier. Film, který vyčnívá již nějakou dobu z typického standardu MCU, nebo jen další „Marvelovka na nudu“? Hot Toys a jejich double pack Captaina Americy. Stojí za pořízení, nebo je to jen další drahá panenka?

Filmový vesmír z produkce MCU rozhodně zasáhl do života mnoha lidí. Sledují a milují jej mladší generace a jejich rodiče u těhle filmů trpí, protože jejich ratolesti jsou neodbytné a nutí je daný snímek s nimi sledovat. Je tu ale i generace středního věku, která si tenhle filmový vesmír oblíbila. Díky rozsáhlému časovému rozptylu v rámci deseti let je prakticky vychovala a stala součástí i jejich dospívání.

Jsou ale tyhle filmy opravdu jen pro mladší generaci nebo fanoušky, kteří se orientují v tomhle rozsáhlém komiksovém multivesmíru?

Která Marvelovka je nejlepší?

Když se mě někdo zeptá : „Marvel moc nemusím, ale chtěl bych mu dát šanci. Jaký film bys mi doporučil?“ odvětím, že hodně lidí by doporučilo prvního Iron Mana, Guardians of Galaxy, nebo Deadpoola. Což jsou super kousky, ale pokud v MCU existuje nějaký opravdu kvalitní snímek, tak rozhodně Captain America: Winter Soldier.

Právě Winter Soldier je pro mě jeden z nejlepších sólových počinů tohohle universa. Tohle mé tvrzení má hned několik opodstatnění. Funguje jako samostatná jednotka, kdy není potřeba nutně vidět nějakou předchozí věc z MCU, protože vše potřebné pro obyčejného konzumenta je zde představeno. Ano, postavy zde mají své charaktery, které jsou sice více rozpracovány v minulých snímcích, ale nesou si stále v sobě jistý druh tajemství.

Druhý díl Captain America: Winter Soldier funguje navíc skvěle i jako výborný akční film. Když vypustíte to, že se jedná o komiksové zpracování, strčí do kapsy leckterý „hollywoodský akčňák“. Dovolím si tvrdit že i tímhle dokáže Winter Soldier zapůsobit na ty, kdo si myslí, že tyhle filmy jsou spíše pro děti.

Již opening scene tohle mírně navodí. Dialog mezi Stevem Rogersem a Samem Wilsonem dá vzniknout nejen pevnému přátelství, které vyvrcholí v Endgame, ale i důkazu jak moc je těžké aklimatizovat se z válečné vřavy do obyčejného života. Sam jako elitní člen jednotky se vypořádává nejen se svými osobními problémy, ale napomáhá i ostatním veteránům dostat se psychicky zpět do normálního života.

Dřív než s tímhle tématem přišli tvůrci seriálového Punishera na Netflixu, byli zde bratři Russoové. Captain má stejný problém jako Sam a hodně těchto veteránů minulých válek napříč dějinami. Tam, kde tito veteráni bojují s nočními můrami a stresem, je Captain vhozen do doby, která je mu cizí a pomalu si na ni zvyká. Jeho nejbližší jsou již buď mrtví, nebo hodně za zenitem. Tahle dvojí stylizace válečného syndromu je zde výborná a patří dle mého mezi nejlepší otvírací scény.

Captain America byl původně hrdinným vzorem Spojených Států a je jasné, že i když si slovy útěchy ve Washingtonu DC získal patriotismus, tak Amerika je přece země silných slov, ale i činů a navíc s teroristy nevyjednává.

I když tuto komiksovou postavu řadím na druhé místo mého osobního Top 5 MCU postav (první je Winter Soldier), tak si přece jen nemůžu pomoci a sarkasticky se pousmát nad první akční scénou tohohle snímku. Winter Soldier má tyhle scény úžasné a v průběhu článku se k nim vrátím, avšak osvobození rukojmí na lodi Lemurian k nim rozhodně nepatří.

Nepřipadá vám tahle záchranná akce ve formě ukázky síly amerických sil až příliš přehnaná ? Vše jde jako po másle, naprosto skvělé načasování a udělat chybu se rovná hodně velké odmocnině z ničeho.

Ano je to komiksový film, tudíž potřebujeme akci. Když však vše jde podle plánu, odpor je minimální a nakonec dostaneme hrdinský boj mezi dvěma „maníky co si chtějí dát okatou férovku“, celkový dojem jde opravdu hodně dolů.

Dobře, jednu pozitivní stránku tahle filmová sekvence má. Tedy vlastně dvě. Natasha Romanoff/Black Widow v jisté scéně krásně špulí zadek a v Rogersovi vzbudí první stín myšlenky pochybnosti ohledně S.H.I.E.L.D.u. Je svědkem toho, jak Natasha plní misi v misi. Od Furyho dostala osobní příkaz, aby z lodi extrahovala S.H.I.E.L.D. inteligenci na USB disk.

Když jdete na nějakou vojenskou záchrannou akci, spoléháte se na své druhy. Je to něco na způsob „jeden za všechny, všichni za jednoho“. Když vám však jeden člen týmu spustí sólovou akci za zády a vy jste navíc Captain America, docela vás to naštve a jdete si stěžovat. A za kým jiným jít než za původcem téhle „zrady“, Nickem Furym.

Zde je první jasně viditelný odkaz na věc, že něco v téhle společnosti, jenž má chránit svět, není v pořádku. Dosavadní důvěra mezi Rogersem a Furym dostane tedy první ránu, kterou si Nick snaží mírně vyžehlit plánovanou „ukázkou síly“ S.H.I.E.L.D.u.

Project Insight, jenž se se skládá ze tří S.H.I.E.L.D. Helicarriers, které budou vypuštěny do vzduchu a připojeny k satelitům ve výšce 3000 stop ve vzduchu. Budou mít za úkol zneškodnit nepřátelské cíle dříve, než se hrozba naplno projeví. Fury říká Rogersovi, že: „S.H.I.E.L.D. bere svět takový, jaký je, ne takový, jaký se nám líbí.“ Rogers na to odpoví: „Tohle není svoboda. To je strach. “

Vzpomínky

Druhý sólový počin Captain America ale není jen dobrý špionážní akční film, je to i mírná sonda do minulosti. Minulost je kámen, který si nese každý v sobě a mnohdy se hodně odrazí na události týkající se budoucích věcí. Steve Rogers ovšem nemá kámen, jeho minulost je spíše obrovský balvan.

Ocitnul se v době, která je mu cizí, stal se nejen symbolem (věc, která mu vrtá hlavou) a nerad si připisuje zásluhy, na nichž se podíleli i obyčejní vojáci, kteří jsou zapomenuti v toku času. Když navštíví muzeum Smithsonian Institution, obyčejné exponáty nechávají lidi chladnými, leč expozice věnovaná právě jemu je narvána k prasknutí. Muzeum Rogersovi rovněž otevře staré rány. Ztratil totiž při bojové misi svého nejlepšího přítele, Buckyho Burnese.

Druhou zásadní osobou jeho „přítomnosti“ se stala Peggy Carter. Žena, do které se beznadějně zamiloval a které slíbil první tanec. Captain America není jen superhrdina, je to i obyčejný člověk s ryzím srdcem. Jeho láska k Peggy nikdy nevyhasla a proto ji navštíví v domově seniorů.

Peggy neztratila svůj osobitý šarm, který se však v momentě ztrácí s její stařeckou demencí. Jde krásně vidět, že by Rogers vyměnil všechny své „superschopnosti“ za to, aby mohl v klidu zestárnout vedle ní. Právě když na Peggy dolehne ona stařecká demence, v Rogersovi tenhle pocit ještě zesílí. Jsou stejně staří a on je přeci jen oproti ní mnohem vitálnější. Tohle lze krásně vyčíst například z jeho výrazu ve tváři. Nazval bych to jinou verzí „střetu generací“.

Postava Buckyho je neodmyslitelně spjata se Stevem. Byl by hřích jej alespoň částečně nevzpomenout v souvislosti s odkazem na vzpomínky. Nechci jej podrobněji rozebírat neboť téhle postavě se chci věnovat v čísle Dee's Collector's Wor­ld #5, protože si detailní rozbor rozhodně zaslouží.

Rogers vzpomíná, jak mu po smrti své matky Barnes nabídl místo k pobytu, aby se s tím nemusel vyrovnat sám, a slíbil, že tam bude „až do konce dní“. Tohle je vzpomínka která má zásadní vliv nejen na psychický tlak, ale i samotný konečný boj mezi těmito „kamarády z dětství“.

Elevator scene

Filmy MCU se snaží dostat divákovi pod kůži svou hlubokou myšlenkou a občas se jim to i podaří, ale táhnou hlavně akcí. Hodně lidí sleduje tyhle filmy právě pro klasické „rubačky“ a ne pro nějaké vylívání srdíčka a psychologické žvásty. Svým způsobem tohle berou jako chvíli odpočinku, kdy se nechají jen unášet na vlně akčních scén.

Tohle se může zdát pro někoho normální a já to samozřejmě jako dospělý divák akceptuji, ale i tyhle scény mají svou vedlejší linku, která je zvedá zase o něco výše.

Na scénu při záchraně rukojmí na lodi Lemurian jsem se již vyjádřil na začátku článku a nechci se k ní vracet (za mě byla opravdu hrozná). Scény jako přepadení Nicka Furyho, nebo střet mezi Winter Soldierem, Rogersem a Romanoff, nebo i finální souboj si rovněž ponechám na další čísla Dee's Collector's Wor­ld. Tyhle scény jsou právě úzce spjaty s postavami, o kterých chci psát samostatně a přece ani nejlepší hráč pokeru nevytáhne všechny trumfy hned.

Scénu, kterou chci mírně rozebrat, je právě takzvaná „Elevator scene“. Zde je výborně představeno, jak dobře lze pracovat s omezeným prostorem. Když se tyhle bojové scény odehrávají venku, je zde prostor na různá salta a použití případných věcí kolem (odpadkové koše, sloupky, auta a podobně). Když jste však pod tlakem přesily v uzavřeném prostoru, ještě k tomu tak malém, jste odkázaní pouze sami na sebe.

Rogers je na popud Furyho a po atentátu na jeho osobu upozorněn, aby nikomu nevěřil. Navíc tomuhle předchází scéna, kdy tito dva jedou právě tímhle výtahem a Nick vypráví historku o jeho otci, jenž dělal poslíčka právě v podobném zařízení a jakou rétorikou se řídil. Ano, může tohle být odkazem na Project Insight, ale i signálem komu věřit, respektive nikomu nedůvěřovat.

Fight elevator scene je opravdu (alespoň z mého pohledu) jedna z nejlepších bojových i co se týče žánru akčních filmů. Napětí, které pomalu narůstá, když do tohohle zařízení postupně nastupují různé složky od ozbrojené ostrahy, členů komanda STRIKE, nebo „kancelářských krys“, které by mohly už podle muskulatury spíše dělat vyhazovače na diskotéce. Pomalu sice divákovi dochází, co bude dál, ale to ticho před bouří je opravdu úžasné.

Se zatajeným dechem můžeme pouze sledovat, kdo další se „nacpe“ do výtahu, a proti jaké přesile bude Captain America čelit. Je to přece jen supervoják, kterému nemůže dát na prdel jen tak nějaký Lojza z davu.

Jedna z důležitých věcí, u kterých je dobré se zastavit, i když v rychlém akčním a bojovém sledu to jde těžko, je upřímná nenávist Rumlowa vůči Rogersovi. Plní jen jemu zadaný úkol, nebo jeho vztek pramení z jeho nitra? I z jeho grimas a sarkastického dialogu lze vyčíst, že tohle nedělá jen z povinnosti, ale i pro vlastní potěšení. Tahle věc se navíc odrazí i v následujícím díle Captain America: Civil War. Rumlow je postava, která je sice na pozadí, leč se stane důležitou součástí soukolí děje.

Samozřejmě i tahle bojová scéna má své mínusy, ať už se jedná o „lehké vypořádání“ se s přesilou, nebo útěk ze samotného výtahu. Ale je to přece komiksový film a ten si může tyhle „odchylky“ dovolit, popřípadě s nimi někdo i počítá.

Captain America: Winter Soldier z pohledu Steva Rogerse s sebou nese hlavní téma nostalgie a především střetu válečných generací. Spousta filmů z MCU se snaží s sebou nést jistý odkaz, ale z mého pohledu žádný nefunguje tak skvěle a navíc v tak rozmanitém množství jako ve Winter Soldier.

Pokud jste očekávali při zmínce o Stevu Rogersovi i náhled na postavu Winter Soldiera a nedočkali se, nezoufejte. V příštím čísle se zaměřím právě na tuto jednu z nejtajemnějších postav MCU. Kolem Winter Soldiera je totiž spousta milníků, nad kterými bych se chtěl pozastavit, a které byly jen v rychlém sledu naznačeny.

Děkuji za pozornost a v příštím čísle Dee's Collector's Wor­ld se můžete těšit na figurku Winter Soldier od firmy** Hot Toys **v měřítku 1/6, která je co se týče výbavy nejlepší z doposud vydaných verzí téhle postavy. Bohužel trpí i na větší riziko poškození, které se nevyhnulo ani mně, protože jsem jej bral z druhé ruky.

(Zdroje obrázků: Fallen Rocket – blogger, Google Sites, Hypable, Lewton Bus, Marvel Cinematic Universe Wiki – Fandom, Popular Science, Reddit, Sahiwal, Wallpaper Cave, WorthPoint, YouTube )

Tuhle verzi Captaina vydala firma Hot Toys jako samostatné balení se sculptem Rogerse a i takzvaný ****double pack****, kde je součástí samostatná figure Rogerse s vlastním štítem. V době vydání figure, se tahle firma pouštěla výjimečně i do těchto verzí, které fanoušci nadšeně přijímali. Mohli se totiž rozhodnout (například i z finanční stránky), zdali si pořídí jednu verzi, nebo zvýhodněné balení dvou.

Recenze figure vždy začínám headsculptem. Tohle je opravdu důležitá věc pro mnoho sběratelů, kteří se rozhodují, zdali ji vzít, nebo ne. Hlava a viditelné klouby. Nikdo přece nechce mít doma figurku, u které by se každá návštěva ptala: „Kdo to je? Někoho mi to připomíná oblečením, ale ten ksicht je jinde.“ Tady je to takový ten zlatý střed. Beru v potaz, že figure už má nějaký ten rok, ale když srovnám tuhle verzi Chrise Evanse a pak verzi z Civil War, tak ačkoliv je tahle starší, oproti svému mladšímu já je rozhodně skvělá.

Co se týče sculptu v přilbě, zde je to klasický standard. Mám doma dvě verze Captaina v přilbě od Hot Toys a obě jsou výborné. Ona ta přilbice krásně skryje nedostatky v podobě, takže je tahle verze rozhodně výborná volba.

Oblečení je zde výborné. Jak civilní, tak S.T.R.I.K.E. verze jsou z nádherně měkkého materiálu. Na poses tudíž výborné. Někdy jste u figure limitováni klouby, většinou však oblečením, což není tenhle případ. Co se týče detailů, dává si Hot Toys opravdu záležet. Ano, je to obyčejná verze jeho klasické uniformy, ale co se týče detailů (nikoliv barev). naprosto si je užívám.

Figure toho k sobě moc nemají. Ale potřebuje Captain vlastně něco ? Tedy samozřejmě kromě štítu. V balení jsou dvě verze právě téhle jeho nezbytné součásti. Netradiční modrý a pak battle damage, který je skvělý. I když jsou to plasty, na první pohled opravdu budí dojem kovu. Dalším kouskem jsou i magnetická pouta ze scény z výtahu nebo přilba, pro případ vystavení si figure s unmasked sculpt. Pokud jste si řekli, že by mohl mít přece ještě flash disc, nezoufejte, tohle je právě v balení figure Nick Fury ze stejnojmenné řady. Co se týká štítu battle damage, rozhodně mi nevadí ta absence barvy. Je to tak již z výroby (nic se mi neodloupalo) a i když se to pere s filmovou předlohou, tak se mi velmi líbí.

Tyhle klasické ovály již nějakou dobu Hot Toys nedělají a za mě je to škoda. Když sbíráte například jednu postavu a chcete si ji vystavit vedle sebe i s podstavci, díky nesourodosti vám to nebude esteticky ladit. Hot Toys poslední dobou dělají ty větší base, což mně osobně někdy opravdu vadí, zabírají také zbytečně moc místa.

Pokud Hot Toys vydalo nějaké double packy, nebo speciální edici jako například bat armory z The Dark Knight, jejich artboxy dostávali na cover krabice samotnou figure. Tohle se mi moc nelíbí. Představte si, že máte na tyhle art boxy místo a chcete si je vystavit k figure. Mnohem lepší z designu jsou filmové motivy než samotné figure.

9000,– Kč – zakoupeno na Figurky Brno.

Nakonec, vše můžete posoudit sami v přiloženém odkazu, kde najdete opravdu dostatek materiálu k prostudování. Odkaz na galerii fotoreportu figurky – https://imgur.com/gallery/QqYMqy5

Tenhle double pack je rozhodně super volba pro fanoušky Captaina Americy. Dostanete dvě verze téhle postavy, a to navíc z vynikajícího filmu. Bohužel se jedná o starší kousek a tudíž jej lze sehnat jen na eBay, nebo u soukromých sběratelů. Rozhodně tenhle set doporučuji, protože nejde jen o klasický oblek Captaina, ale i battle damage verze štítu k Rogersovi je naprosto úžasná.

Máte doma tenhle pack, nebo jen samotného Captaina? Jste s ním spokojeni? Je to váš nejoblíbenější, nebo naopak nejhnusnější filmový oblek? Získal si Steve Rogers vaše srdce svým vlastním skautským srdcem, nebo jste jej ve Winter Soldierovi považovali spíše za povýšeného „dědka“, který kecá mladým do života? Napište mi do komentářů vaše dojmy z celkového konceptu filmu, nebo se zaměřte pouze na něj a pokuste se na tomhle symbolu najít nějaké chyby.

Captain America: Winter Soldier si opravdu zaslouží mnohem více pozornosti než se může na první pohled zdát. Funguje skvěle jako špionážní thriler, akční jízda, ale i sonda do hloubi lidské duše, která je ztracena v jiné době. Film má navíc jeden z nejlepších soundtracků celého MCU a osobně jej velmi rád poslouchám. Double pack figure od Hot Toys rozhodně doporučuji, protože i když svým šedým zpracováním nezapadnou do barevného kontextu ostatních kousků MCU, dělá čest své filmové předloze.