Dee's Collector's World #2: Laura set 2.0 1/6 scale Asmus Toys

5 / 5 157 0
21. listopad 2020, napsal Dee
Celkové hodnocení: 65%

V prvním čísle Dee's Collector's Wor­ld jsem naznačil, že ve filmu Logan jsou tři zásadní postavy, na které je potřeba se opravdu soustředit. Logan, Xavier a především Laura. Film není jen konečná stanice pro Jackmana s rolí Wolverina, ale i start nové éry

I filmový průmysl si musí vychovávat nové fanoušky. Postavy a herci přichází a odchází. Ať jsou příčinami neshody s filmový štábem, nebo se dostaví takzvaná „únava materiálu“, čili stáří. To, co zůstává je však značka a fanoušci. Ti samozřejmě potřebují „další dávku své oblíbené filmové licence“. Jak ale navázat na již dobře fungující značku, aby nedošlo ke ztrátě původních fanoušků a přibyli další?

Tuhle věc jsem nikdy filmovým producentům nezáviděl. Přijít s něčím novým? Zachovat původní koncept, který doposud výborně fungoval a jen „omladit“ hlavní postavu? Pozor, nebavím se o různých remakes, nýbrž o pokračování sérií. Filmová sága X-Men tohle rozhodování měla řekněme snadnější. Z mého pohledu jsou filmy z tohoto universa, až na výjimky, které jsem rozebral v minulém čísle, opravdu slabšího rázu. Včetně samostatné série Wolverina.

Film Logan je výborným dělícím mezigeneračním bodem. První část filmu se soustředí na problematiku stáří, střední se snaží představit generační souboj (ano, tohle určitě zná mnoho z nás i z osobního života) a konečná fáze filmu je vyhrazena právě nové, mladé generaci. Není to jen další komiksový film, ale něco, co vás donutí se nad jistou věcí pozastavit. Navíc, film výborně pracuje s prvky filmového noir a westernu.

Filmem jsou provázány odkazy i na události let minulých, které jsou pevně spjaty s Loganem a je zábava pokoušet se najít všechny. Je samozřejmostí, že o tohle se nepokoušíte, když vidíte film poprvé. Odkazy si samozřejmě užíváte v momentě, kdy vás na to někdo upozorní, nebo až máte za sebou několikáté shlédnutí.

Nástup nové postavy

První dojem je nesmírně důležitá věc. Ať už nastupujete do nového zaměstnání, jdete na první rande, nebo představujete svůj protějšek rodičům. Laura v Loganovi na tohle měla obrovské štestí.

Logan je zavolán na popud zákazníka k motelu Liberty. Nenápadný, zapadlý motel z nižší cenové relace. Jen další práce? Nějaká nevěrná, vysoce postavená osoba? Někdo na útěku? Dítě hrající si venku pozdě večer, místo aby bylo v pokoji, lecčemu nasvědčuje. Z výrazu samotného Logana lze lehce vyčíst vztek, respektive vnitřní boj. Myšlenka, že zatímco si dítě hraje pozdě v noci venku , tak její matka zřejmě prodává své tělo. Samotný pohled Laury svědčí o tom, že mužům příliš nedůvěřuje. Prostředí má krásnou noir atmosféru, která tenhle pocit navíc podtrhuje. Mimochodem povšimli jste si zdvojeného odkazu právě na název motelu? Respektive na jeho logo? Pro Logana je to připomínka událostí z minulosti (film X-Men z r. 2000), věc, na kterou by rád zapomněl. Pro Lauru a její „matku“ je tohle symbol svobody. Před něčím, respektive někým, utíkají do bezpečí.

Scéna z motelu Liberty opravdu zasluhuje velkou pozornost. Tohle je důkaz, že i ve filmu lze pracovat tak dokonale s kulisy a dialogy, až dostanete scénu ve scéně.

Filmový odkaz

Noir však není jediným filmový žánrem, který dodává Loganovi lesk. Na místě je rozhodně i western. Odkaz je v hlavní dějové lince, kdy se jedná o cestu neznámou krajinou za jistým cílem. Cesta pionýrů za lepším životem. Tohle ale není jediný případ. Nepřipomíná vám scéna, kdy Laura hodí k nohám členům speciálního komanda hlavu jednoho z nich, a poté vysune své adamantiové drápy, něco? Není tohle scéna jako vystřižená z kovbojek, kdy se střetne hrdina s padouchy?

Tohle nejsou jediné případy. Scéna z hotelového pokoje, kdy při sledování Charlesova oblíbeného western filmu z dětství Shane je výborně spojen dialog, který ostatně uvízne Lauře v paměti a ještě se s ním setkáme. „There's no living with a killing. Right or wrong, it's a brand, a brand that sticks. There's no going back.“ Western Shane je propojen s Loganem mnohem víc, než se může na první pohled zdát. Příklad za všechny je i hostina u farmářů po záchranné koňské akci.

Osobnost

Stala se součástí genetického programu, který se sám o sobě stal důkazem, že lidská populace je mnohem zvrácenější, než hrozba minulosti. Populace s genem X. Laura, spolu s několika dalšími dětmi, byla výsledkem genetického rozmnožování pomocí zkumavek, jež obsahovaly právě tyto geny. Jejich matky byly svobodné mladé mexické dívky. Osoby, které nikdo hledat nebude.

Děti vyrůstaly v naprosté izolaci od okolního světa. Nejen, že netušili, co se nachází za zdmi laboratoří, ale jejich ošetřovatelky dostaly přímý rozkaz chovat se k nim jako k věci, nikoliv lidské bytosti. Díky tomu nebyly schopny vnímat dobro a zlo, základ společenského chování, a ani nepocítily mateřskou lásku. Pomalu se z nich stávaly spíše zbraně, než samostatně smýšlející bytosti. Lidský charakter, i když je ovlivněn genetickým výzkumem, je pevně dán a nelze jej změnit. Tak jako obyčejné dítě, tak i tyhle „pokusní králíci“ začnou vnímat nejen sebe, ale i záměr jejich stvoření. Tohle je však věc, která se do experimentu nehodí a je nutné jej eliminovat. Navíc, když se následující pokus s jinou technologií oproti tomuto vydaří.

I když je několik dětí za pomoci ošetřovatelek zachráněno, odnesou si s sebou cejch. Pravidla, co se může a nesmí, co společnost toleruje a na co se dívá spíše skrz prsty, jsou jim cizí. U Laury je to například abnormální agresivita. Nepřipomíná vám tohle někoho? Charakter který jasně potvrzuje, čí geny X jí kolují v krvi? Ostatně tohle nadhodí i sám Charles Xavier.

Laura je však z větší části člověk. Respektive dítě. To potřebuje nutnou dávku pozornosti a lásky. Bez ní by i obyčejný člověk nikdy nedospěl do civilizované podoby. S tímhle je právě spojen Xavier. Nejen, že jako starší člověk je k ní milejší, ale funguje zde i jako vzor pro chování Logana. Není to jen původně zamýšlená genetická zbraň, ale svobodně smýšlející osoba, jež není chladná jako adamantium, které v něm koluje.

Sblížení

Lidé k sobě nachází cestu různě. Láska, přátelství, společné zájmy, ale i například bolest v srdci. Spojovacím článkem mezi Laurou a Loganem byla právě tragédie. Smrt jejich společného přítele, ve kterém oba nalezli duchovního otce – Charlese Xaviera. Právě tenhle neformální pohřeb Profesora X je pro mě jeden z nejlepších v tomhle superhrdinském žánru. Nejenže znovu poukazuje na slabost jindy zatrpklého Wolverina, ale je i mezníkem vztahu mezi ním a Laurou. Scéna, kdy jej chytne za třesoucí se ruku ve smyslu psychické podpory, je opravdu úžasná.

Tohle spojení navíc vyvrcholí ve finálním souboji, u kterého bych se rád pozastavil.

Kdo zabil Logana?

Již Charles tvrdil, že to, co Wolverina stvořilo, mu bude i osudným. Adamantium. Čekali jste, že snad kulka z téhle slitiny, kterou nosil u sebe, se stane tím, co ho zbaví všech bolestí a nočních můr? Omyl.

Nenávidí především to, co z něj udělal armádní program. Tohle představuje právě X-24. Čistý genetický výtvor, stvořen pouze za účelem boje. Logan zde stane tváří v tvář své největší nemesis. Tohle je jeho konečná cesta a boj, kdy se musí postavit prakticky sám sobě.

I když je smrtelně raněn a umírá, tak přece zvítězí a dočká se zasloužené odměny. Wolverine je celým filmovým spektrem stylizován jako osamělá, zachmuřelá a problémy přitahující postava. Osoby, které má opravdu rád, umírají a okolí jeho přítomností spíše trpí. Každý má však právo na opravdovou lásku, a to i kdyby ji zažil v poslední chvíli života. Tohle odkazuje i na scénu, která se objevila v druhém Wolverinovi, konkrétně mám na mysli Yukio.

Laura opravdu měla k Loganovi nejblíž. Stejně jako on, součást experimentu, se stala vyvrhelem společnosti. Oba však našli na konci své cesty porozumění a dostalo se jim toho, po čem nejvíce toužili. Logan se dočkal nejen klidu duše, ale i pocitu, který zažije obyčejný člověk. Být otcem. Laura dostala důkaz, že na světě existují i osoby, které ji mají rády a záleží jim na ní i přes její odlišnost. Navíc ačkoliv si to možná neuvědomila, vzbudila v Loganovi city, které se snažil po celou dobu v sobě dusit.

Asmus Toys vydala dvě verze téhle postavy. Tahle recenze se zaměří na verzi 2.0, jež stylizuje druhou část filmu.

Tahle firma se bohužel hodně často, respektive u ženských postav, uchyluje k takzvaným „Rooted hair“. Je to stylizace umělých vlasů, která samotnému sculptu spíše ubírá na bodech. Samozřejmě je lze upravit a někteří sběratelé s nimi dokáží divy. Můj případ to ovšem není a jsem vždy rád za „sculpted hair“, které jsou plastové a dané od výrobce, než tohle. Sculpt jako takový patří spíše do střední kategorie. Dokážete si danou hereckou postavu z filmové předlohy lehce vybavit, ale něco vám na ni prostě chybí.

Oproti Loganovi od firmy Eleven je tohle pro výrobce větší oříšek. Džínová souprava na Lauru musí být v měřítku 1/6 úměrná její velikosti. Abych uvedl vše na pravou míru. Pokud se nejedná o specifický kostým, je k dostání mnoho verzí oblečení na dospělého člověka. Takový second hand v měřítku 1/6.

Figurek dětských hrdinů v tomhle měřítku mnoho není, proto je nutné jim tyhle oblečky šít opravdu na míru. Asmus Toys si zakládá na diecast (kovových) chladných zbraní. Laura není výjimka a její drápy jsou opravdu z kovu. Tahle postava má navíc specifické tričko s logem jednorožce a duhy.

Tahle verze má k sobě pouze brýle a náhrobek s křížem. Vždy si u takové absence říkám, že by mohl výrobce přitlačit. Pouta, balíček s penězi a další rekvizity, které použila ve filmu.

Klasický čtverec na jaký jsme od Asmus Toys zvyklí. Bez nápadu a osobně jsem ho ani nepoužil.

U Laury se nedá krabice považovat jako art box. Je to něco, co vám připomene spíš věc někde v dětském hračkářství, než sběratelskou figurku. Navíc tohle je případ kdy si figurku vlastně sestavíte sami. Respektive oblečete, poněvadž ji dostanete v dvojbalení.

3600,– Kč – zakoupeno z Ebay.

Nakonec, vše můžete posoudit sami v přiloženém odkazu, kde najdete opravdu dostatek materiálu k prostudování. Odkaz na galerii fotoreportu figurky – Galerie

Logan znamenal přelomový bod, kdy jsme v jediném snímku dostali vyváženost charakteru postav, rozloučení, ale i start nové generace. Líbilo se vám tohle pojetí s prvky noir a westernu, nebo jste tenhle koncpet přešli jen s „hm“? Líbila se vám tajemná a mlčenlivá postava Laury, která představovala lidskou temnou stránku, nebo jste ji nemohli vystát? Souhlasíte že Logana dohnala jeho minulost ve formě X-24, nebo máte na jeho smrt jiný pohled? Vlastníte tuhle verzi figurky od Asmus Toys, nebo jste hrdými majiteli verze 1.0 ? Mám v plánu si ji pořídit a budu rád za jakékoliv reference. Napište mi do komentáře vaše dojmy na film, i figurku samotnou.

Děkuji za pozornost a v příštím čísle Dee's Collector's Wor­ld se můžete těšit na poohlédnutí se za filmem Venom, postavou Eddieho Brocka a symbiontem jménem Venom. Tuhle figurku v měřítku 1/6 vydala firma Toys Era. Jelikož se jedná o figurku bez licence, tak se honosí názvem The Parasitic.

Smrt Wolverina se stala pro velkou základnu fanoušků smutnou, ale i tak přece důležitou událostí. Hrdina, jenž neustále bojoval s osobními démony nejen minulosti, si tenhle "odchod" rozhodně zasloužil. Navíc zde snad byla odstartována nová, mnohem úspěšnější generace superhrdinů, honosící se navíc geny X. Figurka Laura od Asmus Toys patří spíše do nižší kategorie 1/6, ale i tak dovede ve sbírce vedle Logana jako sběratelský kousek vyniknout.