Dee's Collector's World #10: Deadpool - 1/6

217 0
7. únor 2021, napsal Dee

Užvaněná postava, která se snaží parodovat superhrdinský vesmír, nebo někdo, kdo vyplnil díru na trhu těchto stereotypních filmů? Je druhá verze figurky od firmy Hot Toys lepší, nebo šla oproti její předchozí verzi kvalitou dolů?

Tvrdit, že komiksová filmová tvorba je určena pouze omezenému okruhu diváků, je hloupost. Například snímky Road to Perdition, Sin City, Constantine nebo i 300 (300: Bitva u Thermopyl) patří do sekce, ze které si je rádi vytáhnou a pustí i ti, kteří tomuto žánru opravdu moc nefandí.

Superhrdinské filmy jsou něco jiného. Obzvláště u Marvelu sice zabředly do stereotypu, ale získaly si i své tvrdé fanouškovské jádro. To, které na vás v momentě, kdy jste hodili nějakou špínu na jejich obsah (ačkoliv oprávněně), řvalo jako holka na základní škole, když jí sáhnete na prsa.

Čas na změnu

Deadpool ale tohle změnil. Superhrdinové od Marvelu na filmovém plátně díky němu dostali jinou tvář. Na DP totiž začali chodit do kina, případně si jej pouštěli poté doma i ti, do kterých byste to neřekli. A nejenže jej sledovali, hodně z nich si jej i opravdu oblíbilo. Co za tím vlastně stojí? Na tuhle otázku má spousta lidí svou vlastní odpověď. Deadpool totiž nabízí spoustu možností, díky kterým opustil hloupou škatulku superhrdinských filmů. Není parodií na tento žánr, ani se mu nesnaží nějak násilně ublížit. DP si nastavil svou jasnou cestu, která mu vynesla úspěch.

Ale tento „superhrdina“ to neměl ani při svém oznámení jednoduché. Pamětníci si vzpomenou (respektive by spíše chtěli zapomenout) na absolutně příšerné provedení této postavy v X-Men Origins: Wolverine. Superhrdina, respektive mutant, který je v předloze založen na vtipných a trefných hláškách, jekomunikativní ke čtenáři, se dostane do filmové podoby se zašitými ústy? Jako fakt? To je jako kdybyste poslali Spider-Mana na boj proti zločinu jen v modro-červených trenýrkách. Je na místě se z chyb minulosti poučit a i Deadpool se dočkal filmové satisfakce. Jedním z důvodů jeho úspěchu byl i jeho herecký představitel Ryan Reynolds. Když jste herec/herečka a je vám nabídnuta nějaká role, kterou přijmete, máte dvě možnosti. Buď si jen nastudujete scénář přidělené postavy a kýčovitě ji odehrajete, nebo váš zájem o ni bude tak velký, že si důkladně projdete jeho předlohu. U Reynoldse bylo tohle docela snadné. Deadpool byl již před samotným oslovením pro tuto roli jeho oblíbenou postavou.

Kdo je Deadpool?

Kde se však vzal tento superhrdina, který zboural zeď předsudků? Wade Wilson je kanadský žoldák na volné noze. Jeho přístup k životu lze popsat asi následovně: vidět vše v pozitivním světle a ještě si z toho dělat legraci. Jelikož žije na volné noze, bez závazků, užívá si i staromládeneckého života. Do chvíle, kdy však potká ženu, která se věnuje nejstaršímu lidskému řemeslu. Prostitutku Vanessu Carlysle. To, co začne jako normální obchodní transakce mezi zákazníkem a obsluhou, přeroste v něco mnohem většího. Vanessa a Wade se nejenže krásně doplňují v urážkách, sarkasmu a vtipných replikách, ale výborně jim to funguje i v posteli. Hlavní spojení nalézají v traumatickém dětství, ze kterého si ostatně taky skvěle udělali legraci (ona ta jejich profese k tomuhle kýčovitě vybízí).

Co udělá muž, který se bezhlavě zamiluje a chce si přítelkyni opravdu udržet u sebe? Koupí ji drahé dárky? Experimentování v posteli (což se ostatně zde stalo a dostalo se nám krásného sexuálního kalendáře) nebo početí dítěte? Požádá svou drahou polovičku o ruku. Všechno vám vychází, svět kolem se zdá báječný, skvělé vyhlídky do budoucna a navíc máte ženu vašich snů. V tuhle chvíli však občas zakročí osudový moment, který dokonalý život obrátí vzhůru nohama.

Může to být bývalá láska, rodiče, kteří s tímto krokem nesouhlasí, nebo těžká nemoc. U Wilsona je to diagnóza těžké rakoviny. V takovou chvíli je každý rád za osobu, o kterou se může opřít a mít v ní podporu. Wade ji má ve Vanesse. Láska je však mocná zbraň a pokud opravdu milujete, nechcete, aby vaše drahá polovička trpěla i za vás. Představte si situaci, kdy sedíte v baru, popíjíte svůj oblíbený drink a přemýšlíte nad věcí „sakra, kdy se to tak mohlo podělat a proč?“ Najednou po vás zatouží neznámý muž v černém obleku, který nejen svým jménem, ale i vizáží připomíná agenta Smithe z Matrixu. Zná vaše „tajné hříchy mládí“ ve vojenských službách a v rukávu má tuhle nabídku:

„Pane Wilsone … Co kdybych vám řekl, že můžeme vyléčit vaši rakovinu? Dáme vám schopnosti, o kterých většina mužů jen sní. Poslouchejte, jsem představitelem velmi tajné organizace a mohu vám slíbit, že byste nelitoval. Pokud se rozhodnete, zavolejte mi.“

Co může Wade ztratit? Jeho rakovina je v tak pokročilém stádiu, že naděje k úplnému uzdravení je opravdu mizivá.

Zrodil se mutant

Za slovy, které působí až příliš pozitivně, se většinou skrývá velké zlo. Tak jako doplatí děvčátko na příslib dalších bonbónů od neznámého muže, stane se podobná věc i Wilsonovi. Smith je totiž náborový technik tajného vojenského programu Weapon X. Vybraným adeptům, ve kterých jsou spící mutantní geny, je vstříknuto sérum, které v nich všechny tyto geny aktivuje a udělá z nich superžoldáky poslouchající na slovo.

Tahle procedura však má i svou stinnou stránku. Není to jako přijít ke svému lékaři kvůli očkování. Jejich mutace se projeví až při vyvolání adrenalinu. Adept se musí vystavit extrémnímu stresu, aby k ní došlo. Pokud by v něm však nebyly žádné mutantní geny, které by se aktivovaly, mučení by znamenalo smrt. Díky této „lékařské proceduře“ se Wilsonovi ve vzduchotěsné komoře opravdu mutantní geny podařilo vzbudit. V těchto „lázních“ si navíc našel nového kamaráda z pokoje – ale i úhlavního nepřítele, Ajaxe. Tedy vlastním jménem Francise Freemana, kterého nesnáší.

Úspěšný experiment s sebou však nese i své následky. Mutagenní látky Wadea opravdu vyléčí, dají mu superschopnosti (jako například regeneraci těla a končetin), ale něco si vezmou zpět.

Superhrdinové a jejich masky

Tito samozvaní ochránci pořádku nosí masky z několika důvodů. Skrývají svoji pravou identitu, aby ochránili sebe i své nejbližší, jejich masky mají nahánět zločincům strach a respekt už při očním kontaktu, stávají se jejich symbolem, dodávají jim sebevědomí.

U Wilsona je tohle jinak. Jeho maska má skrýt následek mutace, kterou by společnost (ani Vanessa) nemusela zkousnout. Místo obličeje má totiž „avokádový ksicht“. I v tomhle dává Deadpool jasně najevo, že není parodie nějakého superhrdiny, spíše bere život takový, jaký je, a ještě si z toho udělá legraci. Jeho „tajná skrýš“ je obyčejný byt, který sdílí se slepou starší paní jménem Al. Tam, kde měl Batman Alfréda, Deadpool má zase Al.

Přidej se k nám, Wade

Když se řekne „mutant z filmového světa Marvelu“, většině se automaticky vybaví Wolverine, nebo X-Meni. Oblíbení i zatracovaní zároveň. Deadpool má k tomuto superhrdinskému vesmíru blíže, než se může zdát. Od chvíle, kdy se v něm probudila mutace, upadl v nemilost společnosti. Ostatně tak jako většina osob s genem X. V tomhle případě si připadáte sami. Pocit, že nikam nepatříte, ostatní kolem vás jsou „jiní“ a vaši odlišnost automaticky odsuzují, nebo se jí štítí. Teda pokud nejste DP a není vám to jedno.

Často se ale najde někdo, kdo si myslí, že vám vidí do hlavy. Váš odstup od dané komunity si držíte například ze strachu. Stanete se nadobro tím, čeho se nejvíce bojíte. Je například jako přiznání homosexuality či bisexuality. Společnost ji bere na vědomí, ale když se k ní přizná někdo z bližšího okolí, je z ní automaticky vyřazen.

Osoba, která byla vyslána ukázat Deadpoolovi správný smě,r je Colossus. Mutant ze superhrdinského týmu X-Men a „učitel“ na Xavierově škole pro nadané. Stejně jako většina mutantů i on poznal, co dokáže lidský charakter, když jste prostě „jiný“. Hledání sebe sama v DP započalo.

„Čtyři nebo pět okamžiků! To je vše, co je zapotřebí k tomu, abys byl hrdinou. Lidé si myslí, že se hrdinou probudíš … Vyčistíš si zuby a jsi hrdina… Pár okamžiků! Několik okamžiků, kdy musíš dělat ošklivé věci, které nikdo jiný neudělá.“

Jenže tenhle superhrdina v červenočerném kostýmu má svůj pohled na věc. Nemá potřebu někam patřit – zatím. Svoboda je to nejcennější, co může člověk/mutant mít. A tenhle postoj dá najevo tím krásným deadpoolovským stylem. Láska je však mocná čarodějka. Wilsona jeho slepá spolubydlící Al přemluví, aby se odhalil Vanesse, která jej musí přijmout takového, jaký je uvnitř. Jenže po ní „touží“ i někdo jiný. Jeho úhlavní nepřítel Ajax, který mu díky Colossusovi během rvačky na dálnici utekl.

Ten Wadea předběhne a unese Vanessu ze striptýzového baru, ve kterém pracuje. Respektive z uličky za barem. Krásná scéna v dešti, jako vystřižená z romantického filmu, který se však zvrtne.

Spolupráce

I superhrdinové, kteří pracují na vlastní pěst, musí občas zatnout zuby a poprosit o pomoc někoho dalšího. Tak jako se DP obrátí na své „kamarády z dálnice“, kterými jsou právě Colossus a Negasonic Teenage Warhead (husté jméno pro superhrdinku, co?). Má to však jednu podmínku, na kterou DP přistoupí. Pokud vše dobře dopadne, přidá se k týmu X-Men a projde Xaviérovou školou. První náznak superhrdinské spolupráce dopadne uspokojivě. Vanessa je zachráněna a nikdo z kladných hrdinů neutrpěl vážné zranění. Dokonce jsme se dočkali i ukázky superschopnosti Negasonic Teenage Warhead (to jméno je tak dobrý, že jsem ho musel použít celé znovu).

Je tu všal ještě jeden háček. Hledání způsobu, který by vrátil Wadeovi zpět jeho původní tvář. Tohle tajemství si s sebou nese Ajax/Francis. Mimo záchrannou akci Vanessy je právě tohle druhým velkým cílem Deadpoola. K velkému zklamání se od něj Wade na „smrtelné posteli“ dozví, že mutaci nelze vrátit zpět, a že tedy vedlejší účinky znetvoření nezmizí. I přes řeč o hrdinství, kterou Colossus pronese, aby Deadpool ušetřil život svého nepřítele, jej Wade stejně popraví revolverem.

Miluj mě takového, jaký jsem

„Hledám vnitřní krásu“, „Nevybírám si partnera podle vzhledu, ale charakteru“, „O vzhled mi vůbec nejde“ apod. Tohle jsou fráze, které již nějakou dobu tvoří společenské chování začínajících vztahů. Staly se i velkou lží. Většina si je jen namlouvá a některým tohle hodně ubírá na sebevědomí při nalézání partnera.

I tohle téma si na paškál vzal filmový DP. Samozřejmě svým krásným způsobem. Po vyřešení problému s Francisem a odhalení tajemství kolem případného navrácení jeho „původní podoby“ zpět přišla na řadu výmluva pro zhrzenou milenku. Wilson měl strach se k ní po své mutaci vrátit. Jeho avokádový ksicht totiž děsil ze začátku i jeho samotného. Co by to tedy udělalo s jeho milovanou, že? DP si průřezem celého filmu dělá legraci z X-Menů, schytává to hlavně Wolverine, konkrétně Hugh Jackman. Vrací mu tím po deadpoolovsku facku za jeho „cameo“ v X-Men Origins: Wolverine.

Proč je DP tak skvělý?

Deadpool funguje u oblíbenosti diváků v mnoha směrech. Oproti dosavadním filmovým Marvel produktům vybočoval z řady i svým zpracováním.

DP totiž v komiksové předloze komunikuje se čtenáři, což funguje i na filmovém plátně. DP vám vypráví svůj příběh jako svému příteli. Není to strojový vypravěč, který vám pomůže s orientací děje, ale bere vás jako jeho součást. Jste vtaženi do jeho života a užíváte si tuhle zběsilou jízdu s ním. R-kový rating (filmy mohou obsahovat hrubý jazyk, výrazně násilné scény, nahotu spojenou se sexualitou nebo užívání drog) byl u DP samozřejmostí. Respektive jej fanoušci očekávali. Ani si nechci představit, kdyby se do kin dostal tenhle film v obyčejné verzi. Bylo by to nudné a tahané jako Ordinace v růžové zahradě. Tenhle superhrdina si na násilných a vulgárních scénách zakládá. A právě tyto scény ho dělají ho tím, čím je.

Filmové digitální triky – CGI – u mě většinou schytávají hroznou kritiku. Mám raději poctivou filmařinu s loutkami a maskami než tyto někdy až vyloženě hnusné efekty. Občas je divák unesen z daného prostředí, které grafika stvořila, ale při podrobnějším zkoumání vám dojde, že je to fakt škaredé a přeplácané.

DP tenhle problém neměl. Tahle CGI technologie naopak dokázala v jeho případě již od opening scene – a snad až na finální souboj, který prostě „musel chytit za srdce svým megalomanstvím v rozpadu vyřazené letadlové lodi“ – stvořit něco úžasného. Alespoň u mě chemie fungovala. (Zdroje obrázků: YouTube, Art of the Title, Bukalapak, CinemaBlend, Fully Filmy, GoodFon, HeyUGuys, Christian Today, Marvel Movies Wiki – Fandom, Mic, Movies & TV Stack Exchange, People.com, Screen Rant, Vanity Fair, Vocal, WIRED).

Hot Toys a jejich Deadpool. Tohle je jasná ukázka toho, že již před časem (figurka vyšla v roce 2018) se tahle firma rozhodla uspokojit fanoušky svým způsobem. Tenhle způsob se jich bohužel drží do aktuální doby. Tahle verze je druhá, kterou vydali. A ani tahle nemá unmasked sculpt Reynoldse. Nedostala na jeho obličej licenci, nebo se na fanoušky prostě v tomhle jen vykašlala? Aby bylo jasno – na trhu jsou tři verze téhle postavy od HT (Deadpool 1, Deadpool 2, Deadpool 2/Dust version) a již zmíněný headsculpt nemá ani jedna.

Když pominu absenci „avokádového ksichtu“, tak naprostá spokojenost. Maska krásně kopíruje rysy lidského obličeje. Není to jen pytel na hlavě, ale krásně vynikají uši, ústa, nos. Za tohle HT klobouk dolů.

Materiál obleku je úžasný. V Hot Toys naštěstí nezvolili tvrdší verzi „gumy“, jako má například Captain America: Infinity War. Tohle by DP hodně uškodilo, protože ruku na srdce, kdo má tuhle figurku doma, tak ji nenechá v nějaké muzejní poses, ale pěkně si s ní vyhraje. Paint obleku je úžasný. Není to kostým, který si přinesl nedávno z čistírny, ale jsou na něm vidět známky používání. Docela bych uvítal nějakou battle damage v podobě střelných zranění, ale i přesto jsem spokojený.

Oproti předchozí verzi je tahle figurka hodně bohatá. Zůstaly vyměnitelné dlaně a oči, hnusné plastové katany (žádný diecast), ale přibyl nádherný unicorn/jednorožec, boty na vysokém podpatku, nákrčník, který eliminoval superschopnosti, dres X-Menů se jmenovkou „Trainee a backdrop“, který ovšem jako ostatní od HT nepoužívám, protože jsou hnusné.

Pokud jste mými věrnými fanoušky, tak víte, že moje nejoblíbenější jsou retro ovály. Na všechny ostatní nadávám kvůli zabírání místa. Zde udělám výjimku. Oproti předchozí verzi, kdy byla base nesmyslně veliká, je tohle vstřícný krok HT svým fanouškům. Tahle base totiž nezabírá polovinu místa na polici u nejpoužívanějších sběratelských vitrín (Detolfů).

Chtěl bych jej nějak chválit, ale za mě je tohle prostě nudná klasika a rozhodně ničím neupoutá.

6200,– Kč – zakoupeno na Fate Gate.

Nakonec vše můžete posoudit sami v přiloženém odkazu, kde najdete opravdu dostatek materiálu k prostudování. Odkaz na galerii fotoreportu figurky. https://imgur.com/gallery/KhlRVOm

Jaký byl váš první dojem z filmového zpracování Deadpoola? Četli jste i komiksy s tímto netradičním superhrdinou? Máte díky nim i větší rozhled oproti čistě filmovým fanouškům? Pamatujete si i na jeho verzi v X-Men Origins: Wolverine, nebo jste ji raději vypudily z paměti? Vlastníte nějakou figurku nebo sošku s motivem Deadpool? Nehledě na výrobce a měřítko se neváhejte nejen se mnou podělit jak o váš klenot sbírky s tímto motivem, tak i o váš pohled na film.

Děkuji za pozornost, v příštím čísle Dee's Collector's Wor­ld se můžete těšit na 1/6 figurku bez licence – The Mechanical (Cable) od firmy Toys Era. Navíc se zaměřím na filmové pokračování Deadpoola, který sám sobě nastavil laťku hodně vysoko.

Deadpool zasáhl mnoho diváků šípem lásky hodně hluboko. Získal si nejen srdce stávajících fanoušků filmového vesmíru Marvel, ale i nových. Jeho netradiční pojetí superhrdiny není parodie, je spíše svým způsobem životní styl. V Hot Toys se svou druhou verzi téhle postavy udělali zejména díky hromadě příslušenství krok vpřed, ale absence unmasked sculptu celkový dojem mírně srazila dolů.