Dee's Collector's World #1: Logan - Eleven 1/6 scale

5 / 5 229 0
13. listopad 2020, napsal Dee

Film, jenž zachránil X-menovský filmový vesmír, nebo jen přeceněná poslední role Hugh Jackmana v roli Wolverina? Stojí figurka od Eleven z téhle filmové licence za pořízení, nebo je to kousek, který se řadí mezi sběrateli do nižší kategorie?

Nejprve bych vás chtěl uvítat v této nové sérii, týkající se sběratelských figurek, sošek a soch. Tyto sběratelské kousky jsou vyráběny na motivy různých filmů, popř. seriálů. Licenční rozhraní je u mě opravdu velké, tudíž věřím, že si každý najde, co je mu nejmilejší. Články budou rozděleny do dvou částí.

V první se dočkáte mého osobního pohledu na daný film, postavu nebo jen scénu, a v druhé přijde na řadu minirecenze sběratelského kousku samotného. Nyní vám přeji příjemné chvíle strávené četbou mých článků, které se stanou, jak pevně věřím, oblíbenou četbou nejen na sychravé večery.

Kdo zachrání X-Meny na filmovém plátně?

Filmová série X-Men rozhodně neměla na filmových plátnech moc štěstí. Tedy samozřejmě ne celá. Kupříkladu první díl, a jeho následná dvě pokračování, jsou v téhle sérii světlým bodem, samozřejmě spolu s First Class.

Jaká je vaše oblíbená postava z tohoto universa, která by se podle vás měla dočkat celovečerního filmu? Xavier? Magneto? Cyclops ? Snad všichni tito zmínění dostali svůj origin v celovečerních filmech pomocí krátkých sekvencí, což nám ale muselo stačit. Každá charakter by si navíc zasloužil aspoň jeden díl nějakého seriálu se stopáží cca 50 minut. Ale je zde minimálně jedna postava, která si o svůj film vyloženě říká.

Logan alias Wolverine.

Postava, která je oproti jiným opředena v prvních X-Menech velkým tajemstvím.

Ale proč právě Logan/Wolverine dostal tolik svých celovečerních filmů, ve kterých je mimochodem podle mě, až na ten poslední z roku 2017, utopený jeho potenciál a jsou místy opravdu hrozné? On si o to vlastně říká sám, jak bylo řečeno před chvílí. Postava obestřená tajemnou historií, která vlastně ani sama neví, kdo je a jak dokáže to, co dokáže. Jediné vodítko je pouze vojenská psí známka, ale co ta nám může říct? A jeho nemesis? Minulost plná bolesti a hněvu.

Co vám poprvé vyvstalo na mysli, když jste se dozvěděli, že se dočkáme filmu Logan? Další celovečerní film o postavě, jejíž předchozí dvě sólovky byly něčím, na co byste chtěli v celkovém konceptu zapomenout? Navíc tenhle snímek nebyl jen tím dalším v řadě, ale znamenal i poslední rozloučení Wolverina s jeho dosavadním hereckým představitelem – Hugh Jackmanem.

Očekávání

Nevyvstala vám na mysli otázka – Dobře, je to hrozný film, ale na tohle půjdu do kina, protože Jackman je výborný Wolverine?

Tři roky od premiéry jsou hodně dlouhá doba a nikdo si na ten moment snad už ani nevzpomene, ale osobně nezapomenu na první chvíli po opuštění sálu. Takový blažený pocit se vám naskytne jen jednou za čas. Osobně se mi tohle od Logana stalo až nedávno u filmu Joker. Pokud se vám tedy bude zdát, že zde Logana budu jakožto komiksový film chválit, můžete se těšit, že u jiného čísla Dee's Collector's Wor­ld se zaměřím na postavu Jokera hned v několika článcích. Ale zpět k Loganovi. Co za tímhle filmovým úspěchem z mého pohledu vlastně stálo?

Do kin půjde Logan! Bude starý, takže se zřejmě bude jednat o adaptaci komiksu Starej dobrej Logan, který je skvělý! (vydalo u nás nakladatelství CREW). Nejen tohle zaznělo z nerdích úst před samotným trailerem na film. Jenže pro tyhle lidi přišlo mírné zklamání. Logan, ostatně jako všechny komiksové filmy z X-Men universa, šel svou cestou a naštěstí pro nás se své předlohy nedržel.

Upřímně, očekáváte od filmu jen komiksový přepis, nebo je vám bližší stylizace, ve které naleznete sami sebe?

Logan se naštěstí vydal druhou, pro mě přijatelnější cestou, a rozhodně se tahle volba povedla. Jak filmový, tak komiksový Logan se odehrává v budoucnosti, ale pouze filmový, ostatně jako jeho celý koncept, se drží mírně při zemi. Ano, při zemi, protože i když zde máme modifikované lidi, kteří vlastní kyber-robotické končetiny, nákladní vozidla, jež jsou trasově automatizována, nebo scénu, která vám připadá jako z post-apokalyptického velkofilmu, tak je vše takové, jaké běžně vídáte ve svém okolí.

Koncept filmu

Jsme tedy v ne příliš daleké budoucnosti. Mutanti jsou spíše věcí pamětníků, než aktuální hrozbou, a ti přeživší jsou nuceni žít v ústraní. Tak jako Logan. Dělá tu nejkýčovitější profesi – řidiče limuzíny (doufám že jsem se tímhle nikoho nedotkl). Nazval jsem ji kýčovitou záměrně, protože jakou profesi převážně vykonávají ti, jenž se snaží dostat mimo pozornost lidí? Dobře, většina z nás včetně mě v limuzíně asi nikdy nejela, ale kolikrát byste se dali do řeči s její řidičem?

Ruku na srdce. Patříte mezi sortu fanoušků, kteří se přiklání k verzi, že by superhrdinové neměli nikdy zestárnout? Ano, mohou dospět, ale nesmí se z nich stát staří páprdové o holi s roztřepanýma rukama. Nesmí dospět do stavu, kdy se jich zmocní demence a jsou spíše na obtíž. Ale ona stejně většina odkazů jejich práce má největší váhu až po jejich smrti, jako v reálném životě.

Logan je film, který tuhle fanouškovskou tezi důstojně vyvrací. Musíme se na vše podívat z pohledu právě X-Men universa. Vždyť lidská populace tyhle „lidi“ obdařené genem X považovala za hrozbu a vlastně i cizí formu života. Ale byli opravdu od nás tak moc odlišní? To, že měli jinou stavbu DNA, z nich přece ještě „zrůdy“ nedělalo. Měli stejné pocity strachu, lásky, řešili stejné povinnosti a úskalí společenského vychování jako normální lidi. Dokázali milovat, ale i zabíjet. Báli se okolního světa a neznáma, ale nebáli se prát o svoji svobodu.

Pořád vám přijdou tihle mutanti oproti nám tak jiní?

Jsem rád, že na tohle téma vznikl právě a pouze film s Loganem. Mohli jsme dostat například seriálovou formu, kde by se mutanti, kteří se dočkali „důchodového věku“, dostali do rozepře s mladší lidskou generací. Potřebovali bychom to ale? Mohlo by přijít na to, že několik různých mutantů by dostalo několik různých stylizací stáří a s ním spojeného úskalí, ale znovu se ptám, stáli bychom o to? Možná by daná stylizace vypadala zajímavě, ale i toho bychom se brzy najedli do syta.

Logan je snímek, který vám tohle téma podá tak úžasně, že máte potřebu si jej pustit znovu. Dokáže se třemi hlavními postavami pracovat tak skvěle, že vás ani nenapadne, že právě sledujete onen „seriál“, který jste si možná přáli.

Tři postavy, které znázorňují začátek, konec a start nové éry. Kdo vlastně započal filmovou ságu X-Menů? Professor X a Wolverine, ale samozřejmě těch postav tam bylo mnohem víc. Například v prvním dílu je skvělý i Magneto). A jak tuhle filmovou sérii ukončit? Může být na místě něco orginálnějšího, než se pomocí různých odkazů vrátit na startovací čáru-? Které verzi byste dali přednost? Něco, co jste doposud neviděli, anebo hře na nostalgickou notu?

Vzpomenete si na první X-Meny? Nepřipomíná vám linka Loganova s Laurou až moc nápadně vztah s Rogue? Nejsou vám některé dialogy Xaviera a Logana povědomé?

S dovolením vynechám linku s Laurou, které se budu věnovat v dalším pokračování této série, a zaměřím se pouze na Logana a Xaviera. Nádherně vystihují jednu z myšlenek tohohle filmu. Stárnutí. Konkrétně stárnutí superhrdinů.

I superhrdinové stárnou

professora Xaviera se stal senilní stařík trpící Alzheimerovou chorobou doprovázeným záchvaty. Na tom není nic neobvyklého, pokud nejste ovšem mutant, který při záchvatu nekontrolovaně vysílá vlny mentální energie, jež by dokázala vymazat například menší město z mapy. Dá se to přirovnat k udržení moči při této nemoci. Nic v sobě kontrolovaně neudrží.

Je tohle záminka pro vládní agenturu, která jej nazve „zbraní hromadného ničení“, a tak ho chce zneškodnit, nebo jen chtějí jeho DNA pro další výzkum? Xavier mě zde hodně baví právě díky samotné stylizaci Alzheimera. Občas netuší kdo a kde je, co se vlastně stalo a při svých světlých chvílích vzbuzuje pro změnu nedůvěru ve svém opatrovníkovi. Xavier je hodně komplexní postava, ať už se jedná o jeho postoj, dialogy mezi ním a Magnetem, nebo stařeckou demenci. Zkrátka je to charakter, na který se rozhodně stojí v X-Menech zaměřit.

Samozřejmě hlavní pozornost si pro sebe nenápadně krade sám Logan alias Wolverine a právem. Jeho stáří je zde nádherně definováno. Nemůže se zbavit svých starých démonů. Jeho nemesis – své minulosti.

Někde v hloubi duše jej pořád straší jeho prohry a otvírají se staré rány. A ty nové se vlastně už tak nezacelují. A nejen psychické, ale i fyzické. Na tohle odkazuje nejen nádherná scéna z jeho pokoje v opuštěné továrně, kde se skrývá se senilním Xavierem a mutantem Calibanem. Dostává se nám například pohled na již omezenou fyzickou regeneraci a i problémy s jeho dnes již kultovními drápy. Ale nejen díky tomuhle je tahle scéna skvělá. Je zde hodně odkazů. Ať už se jedná o stylizaci samotného pokoje, katanu na zdi, psí známku (s tímhle je spojen výborný třes rukou) nebo klasické utápění psychické bolesti v alkoholu.

Zde lze i krásně vidět Loganův vnitřní boj. Nikdy se sám před sebou neschová a nezapře to, čím je. I když se schová do nejtemnějšího koutu, i když se ponoří do největšího alkoholového deliria, tak své osobnosti neuteče. Proto u sebe nosí i kulku z adamantia. Věc, která ho jednou zbaví všech jeho starých i nových ran a navždy mu dopřeje věčný klid.

Tohle je zatím ode mně k Loganovi vše. Ano dostal jsem se cca do slabší poloviny stopáže filmu, ale nyní přichází na scénu postava Laury, které se budu věnovat v příštím Dee's Collector's Wor­ld. Další díl ale nebude jen o téhle postavě, podíváme se zase o něco hlouběji do podstaty Logana a samozřejmě jeho konce.

Na filmovou licenci Logan v měřítku 1/6 prozatím nikdo nemá oficiální povolení, což je škoda, protože tenhle film by si takové zpracování ve sběratelském světě určitě zasloužil. Naštěstí je zde firma zabývající se výrobou headsculptů – Eleven. Tahle firma je pro mě rozhodně na trhu velké plus, protože z osobní zkušenosti mohu potvrdit, že dělá opravdu skvělé věci. Ostatně Logan je toho jasným důkazem.

Hs je poměrně zásadní věc u figurky podle filmové předlohy, kde nemáte možnost zakrýt obličej nějakou maskou a podobně. Pokud se výrobce netrefí do podoby co nejpřesněji, schytává od fanoušků vlnu posměchu, popř. je dotyčný mnohdy odrazen od samotné koupě. U Eleven to tak nepociťuji. Dělá opravdu skvělé sculpty a jejich práce se mi hodně líbí. Tenhle Logan přece vypadá tak skvěle!

V původním balení se nacházel sculpt s doutníkem, který je výborný, ale osobně jsem dokoupil verzi angry z druhé poloviny filmu od stejnojmenné firmy. Mnohem více se totiž hodí k stylizaci oblečení. Původní sculpt v balení jsem použil na custom (o custom figurkách budu ještě mluvit v budoucích dílech Dee's Collector's Wor­ld, kde osvětlím i pro nesběratele, co to vlastně custom znamená) verzi v obleku, tudíž mi vznikly dvě figurky.

Oba sculpty od Eleven jsou opravdu vydařené. Mají skvělý paint a například i detail jizvy. Jde vidět, že Eleven si dává na paintu opravdu záležet a nejsou zde například žádné barevné přetahy, případně nedotažené linky. Tohle se bohužel stává u firem, které mají licenci na danou postavu a cenově jsou výš. Hugh Jackman zde není 100%, ale při prvním pohledu se vám automaticky vybaví.

Suit (oblečení)

Když má daná předloha speciální oblek, vždy si u figure užívám jejich dokonalé provedení, co se detailu a paintu týká. Zde je to jednoduché. Verze z druhého filmu má sice mírně zaprášené oblečení, ale jinak jsou to vlastně jen „hadry ze sekáče“ .

Na tohle je figurka strašně chudá, vlastně k sobě nemá nic. Na trhu je od Eleven například láhev whiskey (součást balení k verzi tuxedo), ale protože jsem si dělal jen osobní custom, tak jsem mu dokoupil pouze komiksy.

Tahle věc je u sběratelů ošemetná. Někteří, jako třeba já, si na ni potrpí a když ji tam nemají, tak hulákají. Ale někteří se bez ní rádi obejdou. Osobně mi tu chybí a budu pořizovat nějaké custom z eBay.

Krabice, ve které je figurka uložena. Zde platí pravidlo „Nesuď knihu podle obalu“, protože samotný art box je strašně jednoduchý. Art boxy plní spíše úlohu dekorativní, a pokud nejsou opravdu nádherné, tak osobně si je s ohledem na absenci místa nevystavuji.

4800,–

Nakonec, vše můžete posoudit sami v přiloženém odkazu, kde najdete opravdu dostatek materiálu k prostudování.

Odkaz na galerii fotoreportu figurky – Galerie

Jak to máte s filmovým Loganem vy? Považujete jej pouze za další slabší film ze série X-Men, nebo něco, co tuhle frančízu zachránilo? Jste zastánci tvrzení, tak jako já, že si tenhle film (a především Hugh Jackman) Oscara zasloužil? Jaké jste měli pocity, když jste vyšli z kina po prvním promítání? Máte doma nějakou sběratelskou figurku, která se honosí sculptem od firmy Eleven? Napište mi do komentářů i váš osobní pohled na celou filmovou X-menovskou ságu.

Děkuji za pozornost a v příštím čísle Dee's Collector's Wor­ld se můžete těšit na poohlédnutí se za postavou Laury/X-23. Propojení se samotným Loganem a jeho poslední cestu a samozřejmě její sběratelskou figurku od firmy Asmus Toys

(Zdroje obrázků – iCollector.com, Collider, Polygon, Popsugar, ComicBook.com, YouTube, Pinterest, i-navy, Wallpaperflare)

Logan dokázal i širšímu obecenstvu, že i tihle superhrdinové mají starosti a strasti obyčejných lidí. Pokud se nějaký komiksový film pokusil opravdu přiblížit naší realitě, tak právě tenhle. Figurka je opravdu vydařená a rozhodně stojí za pořízení. Jedná se o produkt bez licence, svou kvalitou se ovšem vyrovná i velkým firmám, které se zabývají tímhle měřítkem - Hot Toys, Asmus Toys.