Dark Phoenix jakožto zvěstovatel konce další éry

Recenze
0 0
5. červen 2019, napsal Nevka
Celkové hodnocení: 50%

Do kin dorazil snímek, který podobně jako Avengers: Endgame končí jednu éru. Foxové se vzdávají kormidla, které pomalu předávají pod křídla Disney. Než se na mutanty vrhne Kevin Feige, tak si rozebereme, jak uspokojivě se sérii podařilo ukončit.

Dark Phoenix jakožto zvěstovatel konce další éry

Během několika posledních dní se vyrojily první tweety, jež popisovaly reakce diváků, kteří už film viděli na některé z předpremiér nebo speciálních projekcí. Pokud bychom je měli shrnout, jednalo se o veskrze pozitivní reakce.

I z toho důvodu se zdálo, že samotná návštěva kina nakonec nebude tak riskantní záležitostí, jak jsem si zprvu myslel. Přeci jen, těch přetáček bylo hodně a samotné trailery nepůsobily zdaleka přesvědčivým dojmem.

V průběhu několika desítek minut se však začaly naplňovat ty nejhorší scénáře, které jsem si dovedl během produkce filmu představit.

Příběh jako takový má sice několik zajímavě natočených scén, které se povedlo s vysokou mírou efektivity přenést na plátno, ale bohužel jich není moc. Ke všemu jste naprostou většinu z nich mohli vidět v trailerech. Pokud bych měl být konkrétní, jde o úvod ve vesmíru a scénu s vlakem.

Na chvíli se oprostíme od těch mnoha přešlapů, kterých se tvůrci dopustili v průběhu snímku a začneme pěkně od začátku. Úvodní sekvence představuje (opět) již známou scénu z ukázek. Představitelka Jean je sympatická a dá se říct, že má situace mírný emocionální dopad. Malá rusovláska sice v některých scénách přednáší věty jako naprogramovaný robot (aneb tohle by sedmileté dítě nikdy neřeklo), ale jinak vše oplývá zajímavou atmosférou. Navíc se v jejím průběhu dočkáme pěkné přednášky o tom, jak nakládat s darem mutantství.

Hned na to celý úvod vyvrcholí v heroicky skvěle pojatou scénu ve vesmíru, kdy konečně přicházejí X-Meni. Není sice tak opojná jako „Avengers Assemble“, ale působí na diváka správným elektrizujícím dojmem. Ten pocit zachraňování civilistů se totiž na komiksových snímcích nikdy neomrzí. Můžete sice zaregistrovat logické nesmysly, jimiž je hlavně Kurtova (Nightcrawlerova) „kosmo“ helma, do které nemůže proudit absolutně žádný kyslík, ale jinak si není na co stěžovat.

Když se však vracíme na Zemi, začínají přicházet první problémy. Scénář totiž vesměs stojí na chatrných dialozích, u kterých máte místy pocit, že vypadly z nějaké tuctové telenovely. Nezbývalo tedy než doufat, že stejně jako u mnoha podobných filmů to zachrání aspoň kvalitní herci. A řekněme si upřímně. Těch mají X-Meni požehnaně.

Ale světe div se!

Prakticky největší hvězda James McAvoy má po většinu filmu na tváři úsměv uličníka, který se brání nařčení, že to okno vybil on. Jasně. Třeba takový Hedvig (Split a Glass) podobný přístup v rámci charakteru postavy potřeboval. Ale tady je to něco jiného. Není zrovna v pohodě, když má herec takový výraz na tváří v okamžicích, kdy umírají jeho blízcí.

K tomu všemu je tady hlavní postava. Sophie Turner pro změnu buď přehrává, nebo má problém zahrát to, co se po ní chce (i když chápu, že v rámci kvality scénáře po ní asi chci divy). V kombinaci s tím, že je na první pohled trochu nesympatická se tak dočkáváme neskutečných kreací, na které se musí divák psychicky pořádně obrnit.

Zachraňují to aspoň Nicholas Hoult a Michael Fassbender, kteří působí věrohodně a přirozeně. U Magneta je však největším problémem to, že v průběhu celé X-Men série létá jako hadrový panák ode zdi ke zdi mezi kladnou a zápornou stranu. Prostě tak, jak se to scénáristům zrovna hodí. Navíc – a to mě štve z hlediska ukončení série nejvíce – jsme se nedočkali ani náznaku toho, že by se začal budovat nějaký vztah mezi ním a Quicksilverem, který měl v tomto filmu vygradovat. Ač Peter (jak se chudák Pietro jmenuje v rámci XCU ) opět nezklamal, jeho postava dostala minimální prostor na to, aby se nějak projevila.

Záporná strana, o které jsme se z trailerů prakticky nic nedozvěděli vychází ze Skrullů. Stejně jako myšlenka filmu nemá špetku charismatu a je ve filmu jen tak do počtu. Své o tom vypovídá i fakt, že se o ní dozvíme jen takové nezbytné minimum, které potřebujeme k tomu, abychom pochopili, že se jedná o „šiřitele zkázy“.

Pokud bychom tedy měli polemizovat nad tím, jestli se konec přetáčel kvůli některému z MCU snímků, asi by šlo o Infinity War (kvůli pojetí scény z vlaku), nebo o Captain Marvel (náhražka Skrullů). V případě Avengers i sólovky s Carol tak můžeme s klidem říct, že své „poslání“ splnili dobře.

Největším pozitivem je proto hudba Hanse Zimmera, která vytváří aspoň nějakou atmosféru, která zbytku filmu naprosto schází.

Nevím, jestli na vás film bude působit stejně jako na mě. Za sebe však můžu naprosto bez přetvářky říct, že Foxové nám u hlavní série mutantů asi nemají, co více nabídnout. Pokud zůstane Deadpool takový, jaký je, nebudu mít s přechodem filmů k Disney žádný problém. Aspoň do té doby, než je potenciálně pokazí i Feigeho vize – což se doufám nestane.


Nábor do redakce

Mám zájem!


Shrnutí recenze

Pro

Uvodní sekvence ve vesmíru a scéna z vlaku. Herecké výkony Nicholase Houlta a Michaela Fassbendera.

Proti

Příběhová linie, nuloví záporáci a hlavně podivné/slabé herecké výkony některých "hvězd".

Shrnutí

Sečteno podtrženo, Dark Phoenix je nezpochybnitelným průměrem. Pokud si ji někdy pustím znovu, bude to zřejmě jenom kvůli prvním dvaceti minutám…

Ohodnoť článek

Pro ohodnocení toho článku se musíš přihlásit.


Komentáře

Pro psaní komentářů musíš být přihlášený.

Autor článku

Nevka
Nevka
Redaktor

Kde nás najdeš


Nábor do redakce

Mám zájem!