Captain Marvel: Feministický výkřik a film „na objednávku“? Ne!

4.5 / 5 0 0
6. březen 2019, napsal Nevka
Celkové hodnocení: 75%

Film, který ještě před svým uvedením do kin vzbudil největší kontroverzi z celého MCU, konečně dorazil. A co k němu dodat? Žádná očekávaná hrůza se nekonala, ba naopak. Více se dozvíte v recenzi…

Jak už asi víte, Brie Larson poněkud nepříjemně rozvířila vody kolem nové sólovky Captain Marvel. Svými feministickými narážkami a neskrývanou nespokojeností s množstvím bílých mužů, kteří v hojné míře zastupují novináře po celém světě, strhla lavinu, která může její film nadobro pohřbít. O to překvapivější je, že film se touto tématikou prakticky nezabývá a je opravdu dobrý.

Už od samotného začátku je jasné, že se koncepce tohoto originu bude vyvíjet zase trochu jiným směrem. Když se nad tím zamyslíte, je až zarážející, že Feige a spol. ještě dokáží vymyslet něco trochu jiného. Přeci jen už máme za sebou pěknou řádku snímků, které se zaměřovaly na vznik hrdiny. Ostatně díky tomuto stylu vyprávění jsme hned vhozeni do galaktických hrátek, které Starforce podniká kdesi v hlubokém vesmíru.

Po krátké „oťukávačce“, která mimo jiné vysvětlí, proč se Carol mimicky projevuje poněkud sporadicky, jsme vrženi přímo do akce. Hned první závažnější střet s nepřítelem ukáže, jak skvělou atmosféru dokáží tvůrci vytvořit, když se jim jenom trochu chce. Nemůžu se totiž dočkat, až tuto scénu uvidím znovu. Následuje střet se záblesky, které známe z traileru, a konečně i setkání s našimi starými známými.

Fanoušky tak nesmírně potěší, že Nick Fury má ve filmu velké množství prostoru.. A co více – agent Coulson zde dostane více scén, než jsme se vůbec opovážili doufat. Postavy navíc jednají v souladu se svým zavedeným charakterem, a proto jim nemám takřka co vytknout. Podle prvních informací se měla ve filmu objevit i Hillová, ale tu jsem nikde nezaregistroval (navíc není ani v oficiálních materiálech).

Celkově se má pozornost upírala hlavně ke Skrullům, kteří se podle odhadů fanoušků měli začít profilovat v jedno z hlavních nebezpečí, jež mělo Avengers v dalších fázích potkat. Ben Mendelsohn, který si střihl roli záporáka Talose, je navíc charismatický i pod svou tváří Skrulla (jeho výrazy poznáte stejně, jako tomu bylo například u Dana Stevense v Beauty and the Beast). Je třeba podotknout, že paranoia (kdo je a není Skrull), jež byla výborně nastolena už na začátku filmu, vezme poměrně brzy za své. Doufám tedy, že se s ní v budoucnu bude pracovat ještě mnohem intenzivněji. Skrullové si to jednoznačně zaslouží.

Zvratů má tedy film dost, i když v určité míře závisí i na tom, jak velmi jste znalí komiksových předloh. Na druhou stranu se u filmu asi projeví i efekt Iron Mana 3. Tvůrci totiž neuvěřitelně převrátí jednu klasickou věc, na kterou si „komiksáci“ potrpí asi stejně jako na Mandarinovi. Záměrně neuvádím, o co jde, ale hodnocení filmu to může dost zásadně ovlivnit. Bude opět záležet jen na tom, jak tuto okolnost jako fanoušci přijmete. Šance na realizaci nápravy je ale o něco vyšší, než tomu je u dvorního nepřítele Tonyho Starka, respektive Iron Mana.

Těší mě i to, že Brie Larson takřka po celý film působí více než sympaticky a alespoň částečně si u mě za své řeči napravuje reputaci. Pokud by měla v budoucnu opravdu dostat významnější roli, tak budiž, bránit se tomu nebudu (pozn. Pokud vám Brie nesedla ani v Kongovi, nedělám si iluze, že by vás tady okouzlila). Navíc se oproti třeba Black Pantherovi povedlo i CGI, které působilo nepatřičně snad jen v samotném závěru, kdy Captain Marvel v plné polní bojuje kolem naší atmosféry (tam máte pocit jako z dokonalé počítačové hry). Perfektně propracovaná jsou zejména galaktická města a základny. Tam se můžeme na Marvel spolehnout už od dob prvního Thora.

Za zmínku stojí i skvělý Marvel opening, nebo první dosti důležitá potitulková scéna. Na vývoj dalších události má zásadní vliv, přičemž neprozrazuje znovu vůbec nic, co by fanoušky mohlo negativně zasáhnout jako SPOILER.

Zajímavý origin, který tlačí kupředu nejen hlavní postava, ale i řada dobře napsaných vedlejších hrdinů. Film není zdaleka takovou oslavou feminismu (a už vůbec ne LGBT) a Skrullové stojí za to.

Občasná předvídatelnost, dějové nelogičnosti, či několik zásadních odklonů od komiksu.

Několik zvratů je vyloženě předvídatelných a některé věci při bližším zamyšlení nedávají příliš smysl, ale i tak je tento přírůstek marvelovského universa důstojným pokračovatelem desetileté tradice. Oproti Ant-Manovi a Wasp určitě krok vpřed.