Top 10 nejhůře hodnocených komiksů dekády (2. část)

Top 10 nejhůře hodnocených komiksů dekády (2. část)

Komiksy
588 0
17. květen 2020, napsal Tony Trojan

Jaké jsou nejméně povedené komiksy období 2010 – 2019? Jaký komiks je úplně nejhorší? A proč tomu tak je? Výběr toho nejhoršího z dílny Marvel za uplynulou dekádu. Negativní kritiku slízli i legendární autoři.

Top 10 nejhůře hodnocených komiksů dekády (2. část)

V předchozí části (ZDE) jsme se podívali na prvních pět nepovedených kousků z Marvel Universe. Nyní společně prozkoumáme zbylou pětici, kde opět nechybí velká jména.

Spider-Man (2019)

Tento komiks vzešel z hlavy otce a syna – J. J. a Henryho Abramse. Proto není divu, že zkoumá vztah Petera Parkera a jeho syna Bena. Abrams je původně filmový producent, režisér a scénárista, který stojí za tituly jako Ztraceni, Star Trek, Star Wars, Cloverfield, Super 8 nebo Mission Impossible. Ne každý jeho práci zbožňuje a zvláště pak fanoušci Hvězdných válek by ho nejraději viděli na pranýři, jelikož mu nemohou odpustit jeho zpracování nejnovější trilogie.

Na komiksovém poli rovněž dostal velkou důvěru a Marvel mu předal jejich největší klenot – Spider-Mana. Bohužel to nebylo moudré rozhodnutí hned z několika důvodů. Kompletní série by měla mít 5 sešitů. Tři sešity již uzřely světlo světa, ale venku měly být už 4. Spider-Man #4 byl naplánován na 20. prosince, ale mezitím došlo k opakovanému odkladu. Pokud by byl komiks opravdu dobrý, čtenáři by si jistě rádi počkali a žádný problém by neexistoval.

Opak je bohužel pravdou, ale začněme u pozitiv.

Sara Pichelli (kreslířka) naplno ukázala svůj um a řekl bych, že v tomto ohledu odvedla práci na jedničku. Dále pak je potřeba pochválit Abramsovu odvahu, kdy „SPOILER“ nechal hned v prvním sešitu zabít Mary Jane Watson.

Tento příběh Spider-Mana však nadále zůstává frustrující směsí klišé a špatné konstrukce vyprávění. Série je podbízivá a snaží se uchvátit převážně mladší generaci. Navíc dochází k jisté repríze života Petera Parkera, kdy Ben řeší podobné problémy jako originál a duo Abrams Family tak vlastně okopírovalo původní příběh. Nejde tedy o nic nového, jen ždímání staré látky.

Ben Parker vyrostl v utrápeného adolescenta, který neustále vyhledává potyčky. Originální Spider-Man jakoby ani neexistoval a zdá se, zapomněl na všechno, co z něj dělalo dobrého souseda. Peter Parker je sotva přítomen v životě syna, což mu není vůbec podobné. Spider-Man byl vždy definován svým smyslem pro zodpovědnost a svou zarputilostí, nikdy se jen tak nevzdal. Vylíčit ho jako nedbalého otce, který ještě ke všemu opustil svůj superhrdinský job, protože mu to přineslo zármutek? Toto vyobrazení Petera Parkera je tak nejhorším pohledem na tuto postavu od neslavného příběhu One More Day.

Dalším mínusem je nedostatečné rozvinutí dějové linky zaporáka Cadaverouse, o kterém vlastně nevíme nic. Spekuluje se však nad tím, že by se mělo jednat o klon Petera Parkera. Spidyeho klonová sága z 90. let také příliš neoslnila, takže je tato inspirace poněkud zvláštní. Každopádně Spider-Man zcela neobstál náročným požadavkům čtenářů a na debut J. J. Abramse je tak pohlíženo jako na absolutní propadák.

Death of X

Tato minisérie od Jeffa Lemireho a Charlese Souleho odpovídá na otázku, co se skutečně stalo mezi Cyclopsem a Inhumans v osmiměsíční propasti mezi skvělými eventy Secret Wars a All New, All Different Marvel NOW. Slouží jako prequel k Uncanny Inhumans, Extraordinary X-Men, Uncanny X-Men Vol. 4 i Civil War II: X-Men a děj má vrcholit v 1. části zmíněných Inhumans vs. X-Men. Jedná se o nudné čtení, komiks sráží chromá koncepce, žádná charakterizace a malá pozornost k motivaci. Dokonce i při pouhých čtyřech číslech je tento příběh příliš dlouhý. Navíc zde Cyclops naprosto zbytečně zemře tou nejméně nápaditou smrtí všech dob. Umělecká práce Aarona Kudery není vhodně zvolená. Strávit tento komiks je jako vypít na ex hektolitr rybího tuku.

Shrneme si to. Máme umění, které je pro předmět vyprávění příliš karikaturní a máme příběh, který je sáhodlouze nudný s výjimkou jednoho momentu. Tím je konec s efektivním zvratem, který tušil málokdo. To aspoň trošku staví komiks do jiné role oproti jiným účastníkům na seznamu.

Co z toho vzejde? Dost nepovedená a ještě zdlouhavá událost, kde se až na konec v podstatě nic nestalo a ani nic nestane. Byl to záměr tvůrců a je kritika neoprávněná?

Avengers & X-Men: AXIS

Omilostněním pro tuto sérii by mohl být pouze Terry Dodson, který jako kreslíř odvedl skvělou práci. To je ale první a zároveň poslední pozitivum, co na adresu AXIS mohu zmínit, navíc se toto týká pouze 5. a 6. sešitu. Zbytek už je horší.

Zápletka se točí okolo Genoshy, fiktivního státu MU, Red Skulla, jakožto úhlavního nepřítele všech superhrdinů a Charlese Xaviera, mocného telepata. Red Skull chce právě jeho zneužít pro svůj plán – zotročit tisíce lidí, shromáždit armádu a vyslat své poselství nenávisti po celém světě. Není to špatný námět, ale slibuje souvislost se sériemi Captain America, Loki: Agent of Asgard, Magneto and Uncanny Avengers, což není pravda, protože si s těmito tituly protiřečí a nijak jejich příběh nerozšiřuje. To je zkrátka důvod, proč je tento komiks Ricka Remendera jednoduše průšvih.

Kromě toho je AXIS ještě nuda, i když tu je celá řada postav z týmů X-Men a Avengers. Ty ale autor kompletně zazdil. Je to příběh, který nedává smysl. Téměř každá postava zapomíná, kde skončila a stěží zapadá do okolní kontinuity. Vyčítat se dá i neustále omývaný koncept hrdina versus hrdina, který už byl zpracován několikrát, takže se není čemu divit, když už to fanoušky nijak nefascinuje a spíš je to unudí k smrti.

Superior Iron Man

V minulé dekádě si Marvel hrál s vlastními charaktery a často je přetvářel na padouchy. Příkladem může být Secret Empire (Kapitán Amerika) nebo Shadowland (Daredevil). S arkádovým příběhem Superior Spider-Man z roku 2012 se Spider-Manův úhlavní nepřítel Doctor Octopus zaměnil s Peterem Parkerem a nechal Petra zemřít v jeho těle. Doc Ock se ale nakonec sám stal hrdinou jako Superior Spider-Man, takže se spisovatel Tom Taylor pokusil o totéž se Superior Iron Manem.

Série souvisí s předchozí událostí Avengers & X-Men: AXIS, která příběhu předchází. Scarlet Witch uvrhla na celý svět kletbu, která přeměnila záporáky na superhrdiny. Jenže to mělo i defekt, který způsobil, že se v Iron Manovi probudilo zlo. Tony Stark byl vždy tak trochu bezohledný egoista, ale nikdy nebyl skutečný darebák. Jeho sobectví, alkoholismus a chamtivost jsou totiž vlastnosti, se kterými sice neustále zápasí, ale zároveň ho tento boj dělá lepším člověkem.

V Marvel Universe jsme často vídali hyperinteligentní hrdiny, kteří bojují s velkou zátěží nesmírných znalostí a vlastními démony. Bruce Banner a Reed Richards si v minulosti prošli cestou tzv. šíleného vědce. Tom Taylor prozkoumal toto území s Tonym Starkem, jenže je to prapodivné.

Superior Iron Man měl těžit z úspěchu většinou uznávaného Superior Spider-Mana, je však příliš těžké říct, zda se kreativní tým alespoň přiblížil k úrovni tohoto patosu. Ne všichni fanoušci totiž byli nadšení s novou podobou Tonyho Starka, což byl i důvod k tomu, proč byl vlastně zabit v Secret Wars v roce 2015, kdy Marvel resetoval celý vesmír.

Nelze pochválit ani kreslíře Yildiyara Cinara. Jeho postavy mají zpravidla stejné brázděné obočí a jsou příliš statické. Nejlepší sekvencí je pravděpodobně akční scéna s She-Hulk a úvodní stránka s novým pancéřováním Tonyho, které se jednoznačně povedlo. Jinak ani umělecká stránka nemůže Superior Iron Mana zachránit.

America Vol.1: The Life And Times of America Chavez

Gabby Rivera se ocitla na pranýři za svůj příběh o Miss America. Tato novější postava je považována za jeden z těch lepších přírůstků do Marvel Universe, díky tomuto příběhu to však nebylo.

Autorce se vyčítá okatě podbízivý styl psaní, který připomíná práci pětiletého dítěte. Ideologie postavy je sice fajn věc, ale není nutné to přehánět. Každý charakter by měl mít světlé i stinné stránky. Kniha je určena mladší generaci, které by se nemělo nic nalhávat, aby neviděla svět moc růžově. To je jeden z problémů této série a všeobecně i tohoto charakteru, který vymyslel Joe Casey a Nick Dragotta pro komiks Vengeance #1 z roku 2011.

America Chavez je v rámci Young Avengers zajímavá postava. Je super silná, dokáže létat a pohybovat se mezi dimenzemi a má i úžasný vzhled a sebevědomí. Chybějící podrobnosti o postavě jako takové zabíjí tuto sérii spolu s nelogickým chováním charakterů. Schází lepší vysvětlení jejího mimozemského původu i vhodnější seznámení s její rodinou, tvořenou lesbickým párem matek. V knize jsme se v podstatě dozvěděli jenom její rasovou příslušnost podanou jako nějaký zázrak, co spasí celý příběh. Soudržnost celé linie je také na hraně a nefunguje jako celek. Příběh nikam nevede a i když slepé uličky v dějové lince můžou způsobit překvapení a napětí, zde se tím ke škodě komiksu nešetří. Zbytečně to odvádí pozornost od hlavního příběhu, který se poté stává absolutně zbytečným a nic vlastně neříká. Ani vás popravdě nezajímá, jak celé spiknutí dopadne a co bude s protagonistkou sešitu.

Není divu, že Marvel tuto sérii zrušil. Z hlediska příběhu a stylu psaní je to jeden ze suverénně nejhorších komiksů minulé dekády.

Samozřejmě existuje mnoho dalších adeptů do našeho výběru, ale tyto série je přehlušily i díky zvučným jménům autorů a přehnanému očekávání fanoušků.

Na jaký nejhorší komiks jste za poslední léta narazili vy?

Nezapomeňte nás sledovat i na sociálních sítích, odkazy najdete na hlavní stránce. A určitě zavítejte i na naši novou FB stránku Svět DC, kde se zabýváme čistě DC vesmírem.

(Zdroj obrázků – Marvel.com)


Ohodnoť článek

Pro ohodnocení toho článku se musíš přihlásit.



Komentáře

Pro psaní komentářů musíš být přihlášený.

Autor článku

Tony Trojan
Tony Trojan
Redaktor

Kde nás najdeš


PILSCO