Reportáž: Čím zaujal Comic-Con Prague 2022?

Ostatní

Do O2 Universa se vrátil svátek popkultury – Comic-Con Prague s pořadovým číslem 3. Kdo miluje filmy, seriály, knihy, komiksy a mangu, deskové hry, gaming, sběratelství či cosplay, musel si zde připadat jako v ráji. Jak vypadal tuzemský con okem geeka?

437 0
2. květen 2022, napsal Tony Trojan

Praha superhrdinská

Předminulý víkend (22. – 24. 4. 2022) Praze vládly davy z řad hokejových fanoušků Sparty a Třince i nadšenců pro kinematografii, literaturu a multižánrovou zábavu všeobecně, které to společně táhlo na Českomoravskou navzdory odlišným zájmům. I pro laické oko nebylo těžké rozlišit, kam přesně směřují, jelikož v jedné skupině dominovaly sportovní dresy a v té druhé zase rozmanité kostýmy.

Některým „nezasvěcený přihlížejícím“ se mohli lidé z této druhé skupiny zdát oblečeni v poněkud nezvyklém oděvu. Vévodili jim superhrdinové od Marvelu a DC Comics, postavy z japonské mangy a anime, fantasy a sci-fi postavy ze Star Wars, Star Treku, Pána prstenů, Hry o trůny, Zaklínače či ze Světa čar a kouzel a mnohých dalších značek, které k sobě přitahovala budova O2 Universa jako obří magnet. Bodejť by ne, když zde nechyběly filmové a seriálové hvězdy, komiksoví tvůrcidalší zajímaví hosté a sál praskal ve švech pod náporem všeho, co alespoň trochu souvisí s výše uvedenými multimédii.

Hned u vstupu jsme mohli spatřit legendární reklamní mikrobus Coca-Coly jménem Colin od Volkswagenu, nad kterým se pozastavilo pár čerstvě příchozích. My jsme se zde však moc nezdrželi a spěchali dovnitř, kde probíhal program plný rozličných rozhovorů, workshopů, přednášek, prezentací, koncertů i turnajů v deskových a počítačových hrách. Pořadatelé mohli jásat, návštěvníků zde bylo požehnaně (přes 18 000) a valná většina z nich byla v dobrém rozmaru.

Filmy a seriály

Na tomto multimediálním festivalu nejvíce zaujaly panely se slavnými zahraničními herci. Mezi nimi se kupříkladu zablýskla trojice ze Hry o trůny ve složení Finn Jones (Loras Tyrell), Tom Hopper (Dickon Tarly) a Julian Glover (velmistr Pycelle), která celý pražský con zahajovala. S prvně jmenovaným jsme dokonce udělali exkluzivní rozhovor, neboť Finna můžeme znát ze seriálu Iron Fist od Netflixu, kde ztvárnil titulní roli.

Neunikla nám také beseda s Bernardem Hillem, který se nesmazatelně zapsal do divácké paměti jako rohanský král Théoden z kultovní trilogie LOTR či jako kapitán Edward James Smith z filmového Titanicu. K jeho roli jednoho z ušlechtilých lidských vládců Středozemě se pak váže zajímavost, která zazněla během jeho nedělního panelu.

Poutavé totiž bylo hercovo vyprávění o šermířských postojích a držení meče ve slabší ruce kvůli dodržení předlohy. Při natáčení mu byly diktovány konkrétní polohy krytů podle čísel, takže akční scény nebyly vůbec žádné peříčko. A samozřejmě zde došlo i na slavné: „Kde byl Gondor, když padly Západní Úvaly?“.

Z českých osobností je dobré zmínit talk show o překladu a dabingu marvelovek i mnoha dalších počinů, na které měl hlavní slovo překladatel Vojtěch Kostiha, jehož jméno jste jistě zaslechli při závěrečných titulcích. Z jeho úst zaznělo, jak probíhá celý proces od překladu až po samotné namlouvání v rychlém časovém sledu, kdy překladatelé a dabéři musejí procházet mnohými úskalími a strastmi. Lze zmínit, že se tvůrci musejí potýkat s dialogy, u kterých často vůbec neznají správnou výslovnost či kontext.

Celé to dokresluje jistou dekadenci českého dabingu kvůli obřímu přívalu nových titulů, v důsledku čehož byl časový prostor velice stísněn ze tří měsíců na pár týdnů, někdy dnů. Sám však sleduji filmy a seriály pouze v originálním znění bez ohledu na jazyk, tudíž i potom všem zůstávám klidný.

Svůj prostor měla v blízkosti stánků v levém křídle v přízemí budovy také VOD služba HBO Max, která má pod palcem mnoho slavných značek. Návštěvníci se tak mohli usadit na Železný trůn a představit si, jaké by to asi bylo, kdyby vládli Sedmi královstvím. Dále mohli prozkoumat slavný Ford Anglia z Harryho Pottera, mnoho z nich žádalo hostesky v mikinách Zack Snyder‘s Justice League o pořízení památečních fotografií. V interiéru nechyběla Hedvika, Moudrý klobouk a ani Prašivka, kdy tyto ikony vykouzlily úsměv na tváři filmovým fanouškům i „Potterheadům“ jako mávnutím bezovou hůlkou.

Komiksy a knihy

Z devátého umění je především zapotřebí zmínit dvě klíčová jména, která lze považovat za legendární. Prvním z nich je určitě kreslíř David Lloyd, který obstaral kresbu k ikonickému titulu V jako Vendeta o tajemném maskovaném revolucionáři v totalitním režimu. Toho koneckonců uvidíte i uslyšíte v naší video reportáži.

Dalším komiksovým autorem se zvučným jménem je James O'Barr, scénárista a kreslíř v jedné osobě, který má na svědomí kultovní Vránu. Ta je považována za prokleté dílo kvůli její velice smutné historii, což samozřejmě bylo dosti probíráno na všech O'Barrových panelech. Komiksová série The Crow vznikla na popud smrti Jamesovy snoubenky a při natáčení filmu pak vyhořel nákladní vůz s drahocennou technikou. Vše vyvrcholilo onou nešťastnou smrtí Brandona Leeho. Sám James však na prokletí nevěří.

Při svém pátečním panelu Jak se píše scénář komiksu? s Kevinem J. Andersonem svou všestrannost označil za skutečný benefit při procesu tvorby, neboť své myšlenky nemusí předávat kreslířům a rovnou tvoří komiks jako celek. Celá debata se však spíše zvrhla a sklouzla převážně k filmu. James třeba nechápe fungování velkých filmových studií a jejich přehnané utrácení za předražené obědy či za nesmyslné přesuny letadlem. Jako médium má prý raději rockovou hudbu (jmenoval například Led Zeppelin), kterou poslouchá během psaní, kreslení i vybarvování.

Na dotaz moderátora ohledně rady začínajícím komiksovým scénáristům James odvětil: „Nehrajte si na ulici!“. Druhým dechem ale psaní i kresbu přirovnával ke hře na piano – když člověk usilovně cvičí, tak postupem času dokáže zahrát třeba Beethovena. Důležitá je tedy dle jeho slov hlavně praxe, psychická odolnost vůči negativní i pozitivní kritice a také nesmírné odhodlání.

Navštívili jsme pochopitelně i české autory na CCP22, vesměs jsme většinu z nich mohli vidět i na předchozím ročníku. Byla to však milá setkání, která nám mohla poodhalit, na čem nyní pracují. Některé z nich uvidíte v naší video reportáži z pražského conu.

Gaming a deskové hry

Pokud vezmeme v potaz výstavu i stánky na letošním a loňském ročníku, obsah byl celkem obdobný, až na pár novinek. Vloni bylo poměrně hodně turnajů výhradně v deskových a karetních hrách, letos se konalo i dost soutěžních mačů v oblíbených herních titulech v rámci NOVA FUN Hall – Videogames.

Zapálení hráči tak mohl změřit síly s ostatními návštěvníky v MOBA hrách Dota2 a League of Legends v módu 1v1 i 3v3. Zběsilí jezdci si poté zařádili na šílených závodních okruzích v Trackmanii 2020 a celkově zde bylo mnoho zábavy pro všechny gamery bez ohledu na preferovaný žánr.

Stánky

Levnou krásu zde šlo také najít, člověk si mohl pořídit mnoho komiksů a dalších sběratelských předmětů za příznivé ceny. Nebýt stánku s komiksy na růžku naproti kantýně, tak bych zřejmě toho ani moc nenakoupil. Comic-Con Prague mi tak již druhým rokem posloužil jako velice dobrý zdroj zbrusu nových sešitů v originálním znění.

Velký úspěch však sklidily také mystery boxy všeho druhu, kdy jsem byl svědkem, jak jeden šťastlivec získal vzácnou sběratelskou kartu Pokémon VMax v hodnotě 200 dolarů v jedné z krabic s tématikou „Pocket Monsters“. Neodolal a musel se pochlubit všem strávníkům již zmíněné kantýny. I takové mikro příběhy psal letošní Comic-Con Prague.

Prostor pro zlepšení

Nikdo není dokonalý a chyby umí hledat každý. Každopádně je vždy žádoucí hledat různorodé podněty ke zlepšení a třeba se i tento článek dostane k povolaným, co mohou tyto poznatky namířit správným směrem a rozhýbat kolo.

V první řadě je tu takový nešvar, který bohužel vytváří škraloup na jinak velice povedené akci. Řadu panelů řídí někteří moderátoři, co mnohdy nemají ani tušení o probíraném tématu a o člověku před sebou. Aktivně se neptají a nevytvářejí diskuzi, která by někam cíleně vedla. Nevymáčknou z hostů víc. Mnohdy sami hosté řídí hovor namísto moderátora, který zřejmě přemýšlí, jak přeložit větu z češtiny do angličtiny.

Překvapuje mě, jak někteří z nich působí amatérským dojmem a upozorňují na sebe jazykovou nevybaveností na úkor daného panelu. Nebudu jmenovat, myslím, že pořadatelům stačí zpětná vazba z úst návštěvníků či na sociálních sítích.

Další bod souvisí s autogramiádou hostů a se sérií článků Komiks jako investice. Ten si však necháme na jindy do dílu věnovanému gradingu a signovaným sériím. V následujících dnech se však můžete těšit ještě na další dovětky z letošního conu, kterých bude od nás ještě požehnaně.

(Zdroj obrázků: comiccon.cz, reflex.cz, warnerbros.com, eliskahudcova.com, prahain.cz, lancraft.cz, milujemefotogra­fii.cz)