Marvel Studios: Obrazový průvodce - Recenze

Ostatní
308 0
16. červen 2020, napsal Nevka

Každý fanoušek Marvelu má doma alespoň jeden nějaký komiks. My se dnes ale podíváme na knihu, která by naše knihovničky mohla obohatit zase o něco nového. A nebojte se. O obrázky nepřijdete!

Celkem nedávno se pultech našich i světových knihkupectví objevil velký obrazový průvodce Marvel Cinematic Universe. Láká na sebe hlavně výraznou zlatou barvou, která podtrhuje logo Marvel Studios, a dává tak vzpomenout na zlatou sérii plakátů, která vznikla k 10 letům existence tohoto filmového vesmíru. Hned na začátek je tedy vhodné zamezit nedorozuměním a zdůraznit, že obsah je zaměřen pouze na filmy. Komiksové informace byste zde hledali jen těžko.

Samotná kniha má navíc atraktivní pevnou vazbu a celkově je příjemná na dotek. Už na první pohled si však všimnete, že její rozměry jsou trochu netradiční. Průvodce je totiž opravdu dost velký. Jak do výšky, tak i do šířky. Člověk proto musí počítat s tím, že občas bude z knihovny například hřbet trochu „čouhat“. Stejně tak se nevleze úplně do každé poličky. Má to však svůj důvod.

Obrazy a „nákresy“

Nezřídka kdy na vás totiž rovnou z celé dvoustránky vyskakuje Iron Man či Yellowjacket, kteří svůj prostor (třeba na podrobný popis obleků) jednoduše potřebují. A jak už samotný název napovídá, kniha je plná všemožné obrazové dokumentace, která nám pomáhá lépe pochopit jednotlivé hrdiny, záporáky a prostředí. Působí tak zcela jednoznačně jako jedna velká encyklopedie – čemuž odpovídá jak míra jednotlivých podrobností, tak i dříve popisovaná velikost. Pokud na ni budete hledat vhodné místo, mezi ostatními encyklopediemi se rozhodně neztratí.

Jednotlivé fotky pak pocházejí přímo ze samotných filmů. Nečekejte tedy žádné concept-arty ani pohledy, které už neznáte. Většinou se jedná o nádherné a kvalitní kousky, ale čas od času se stane, že ostřejší verze jednoduše neexistovala, a tak se musíte spokojit například s mírně „rozmazaným“ králem Laufreyem nebo o něco povedenějším členem Železné legie (jeden z Ultronových dronů). Právě tohle je jedním z mála záporů, na které můžete při čtení knihy narazit. Naštěstí se jedná jen o několik málo výjimek a na naprostou většinu z nich je radost pohledět. Tvůrci si totiž dali opravdu velkou práci s tím, aby vybrali ty nejzajímavější záběry, které se daného tématu týkaly.

Co ty popisky?

Další důležitou stránkou průvodce jsou popisky obrázků. Nejdříve se tak zaměříme na ty, které většinou přímo souvisí s postavou a popisují její části oblečení nebo výstroje. Pracovně jsem si je rozdělil na tři skupiny: zajímavosti, technikálie a humorné poznámky.

Zajímavosti

Mou asi nejoblíbenější kategorií se staly zajímavosti. Jedná se většinou o postřehy, které jste klidně mohli ve filmech minout. Ideálním příkladem je scéna, kde Skurge ukazuje spanilým děvám, jaký krásný majetek si na Bifrostu nastřádal. Tady získáte poměrně přesný přehled o tom, odkud věci pocházejí a co jsou vlastně zač. To stejné platí pro lebku Surtura, kde se dozvíte, že tento ohnivý démon má opotřebované zuby z toho, jak žvýká larvy lávových brouků. U Doctora Strange dokonce dostanete i šanci trochu hlouběji prozkoumat, z čeho je například složená temná dimenze (oblak poškozených kolektivních myšlenek a mnoho dalšího). Tohle všechno jsou třeba pro mě informace, které u takovýchto knihách hledám.

Technikálie

Tohle je přesně z jedna z věcí, kvůli kterým si tuto knihu velká část lidí koupí. Vrátím se například k dříve zmíněnému Yellowjacketovi. Tím, že je obleku do jisté míry věnovaná právě celá dvojstránka, můžete podrobně prozkoumat, co vlastně jednotlivé části zbroje umí. Zjistíte například, že oběh Pymových částic zajišťují pumpy na opasku, nebo že onen „náustek“ na helmě je vlastně molekulární respirátor. A stejně to funguje například i u Iron Mana nebo jiných postav. Technickými detaily se nešetřilo, a to nadšenci do zbrojí určitě ocení.

Humorné poznámky

Tohle je doslova kapitola sama pro sebe… Ač je na první pohled znát, že příprava této knihy dala opravdu zabrat, tady si to u mě tvůrci trochu pokazili. Když totiž hrozilo, že by někde bylo nebezpečně mnoho „volného prostoru“, doplnili k postavě naprosto absurdní zajímavost. Například u doktora Yinsena (to je ten, který pomáhal Tonymu Starkovi sestrojit první prototyp Iron Mana) vám ukážou, že používá lupu, která umožňuje přesnou práci. Opodál stojí zase „Nástroje pro práci s elektronikou“ a o pár stránek dál máte šipku na vestu Sharon Carter, u niž stojí popisek: „Praktická prošívaná vesta“. Odhodlaný postoj, který je zdůrazňován hned vedle snad ani nebudu komentovat… Je tohle opravdu potřeba? Za mě tedy rozhodně ne.

Další obsah

Zbytek knihy mapuje prakticky celé MCU (končí událostmi Infinity War). Zaměřuje se na hlavní postavy filmů, jejich záporáky a světy, ve kterých se odehrává vše důležité. Obrázky a popisky, o kterých jsem mluvil před chvílí, jsou doplněné informacemi, které se v tomto období staly. Rozebírá se tak problematika Multivesmíru nebo boje s Hydrou. V praxi je daným tématům věnovaná celá dvoustránka, na které si uděláte jasný přehled o tom, co se vlastně dělo, a jaké bylo „pozadí“ dané problematiku. Narazíte zde i na datové soubory, kde zjistíte informace, na které jste možná po filmech zapomněli. Úsměvné je například to, že Groot nemá rád klobouky proto, že potom neumí poznat, kde končí hlava a kde naopak začíná klobou.

Nejvíce mě však zaujala právě ona zmiňovaná dvoustránka o Multivesmíru. Zde je spousta rozšiřujících informací, které popisují jednotlivé dimenze. Například i dimenzi Mandebilus, která obsahuje jen lidské ruce, které se nekonečně větví (můžete ji znát právě z prvního Doctora Strange). Což je rozhodně zajímavé. Fakta navíc většinou sedí a tvůrci nevaří z vody. Na chybu jsem narazil snad jen u Sharon Carter, která byla označena za pravnučku Peggy. Což by podle všech filmových i komiksových informací měl být nesmysl. Sharon je neteří Peggy (ta navíc ani zřejmě žádné dítě neměla).

Obrazový průvodce světem Marvel Studios tak plní přesně to, co se od něj očekává. Doplňuje, opakuje a rozšiřuje již známé informace a navíc vytváří krásný nový přírůstek do naší Marvel sbírky. Má samozřejmě i své chyby, které jsem v této recenzi rozebral, ale reálně není žádný větší důvod, proč si knihu nekoupit. Pro mladší čtenáře bude představovat „Svatý grál“ všech „Marvel“ vědomostí a nám starším také občas dokáže rozšířit obzory.

Hodnocení: 75%

„Marvel Studios: Obrazový průvodce“ nám pro recenzi daroval nakladatelský dům Albatros Media.
Knihu i se slevou 20% najdete na stránkách: https://www.albatrosmedia.cz/…vy-pruvodce/