Komiksové Novinky #011 - Jak psát o nových komiksech, když kvůli koronaviru nevychází?

Komiksové Novinky #011 - Jak psát o nových komiksech, když kvůli koronaviru nevychází?

Komiksy
711 0
19. duben 2020, napsal Tony Trojan

Jak koronavirus poznamenal komiksový průmysl? Jaké komiksy byly odloženy? Jaký je poslední komiks, který vyšel? Jakou strategii zvolili v Marvelu? A jak se situace bude vyvíjet? To vše v Komiksových Novinkách.

Komiksové Novinky #011 - Jak psát o nových komiksech, když kvůli koronaviru nevychází?

Tato rubrika se v době koronaviru nepíše lehko. Nastalo ticho po komiksové pěšině, které převážně díky své medializaci, snad ani nemá žádné srovnání s jinou krizí. Pojďme se tedy podívat, kdy toto odvětví poprvé ochromil koronavirus SARS-CoV-2 a s ním spojené infekční onemocnění Covid-19. Pokud vás také zajímá, zda-li tento viroid existuje i v Marvel Universe nebo jaké nejhorší nemoci můžete ve světě Marvel chytit, tak klikněte ZDE.

Konec tištěných komiksů

Od 1. dubna tohoto roku se poprvé ve více než 80leté historii odvětví komiksu nevydal ani jeden nový komiks pro tisk. Jistě, komiks je přeci mnohem starší. Moderní komiks, tak jak ho známe, si již pamatuje konec 19. století. V roce 1895 totiž začal vycházet v New York World (noviny Josepha Pulitzera) komiksový strip The Yellow Kid, který je znám jako první moderní komiks. TYK totiž znamenal průlom, jelikož se v něm v roce 1896 poprvé objevily bubliny s přímou řečí, tedy speech balloons.

V předchozích stripech byla přímá řeč na jeho žlutém tričku. Některé zdroje však zařazují vznik komiksu do období americké Občanské války, ale o tom možná někdy jindy. Každopádně komiks zažil světové války, Španělskou chřipku a hned několik finančních krizí, přesto se nic podobného nikdy nestalo. Jedním dechem je však třeba dodat, že i přes tyto okolnosti a úskalí je tu stále s námi a nyní existují i jiné platformy, kde může Deváté umění žít.

Digitální svět

Většina komiksů v Severní Americe se zpravidla vydávala zároveň v tištěné i digitální podobě za stejnou cenu, přičemž digitální verze se po několika týdnech po zveřejnění zlevnila. Předprodej digitálních vydání před tiskovým vydáním (nebo za nižší cenu) byl smeten ze stolu a vylíčen jako podbízení. Nastalo by tak odcizení maloobchodníků s komiksy, kteří v roce 2018 přinesli do trhu cca 516 milionů dolarů. Oproti tomu digitální komiksy přinesly o poznání méně a to něco okolo 100 miliónů dolarů. Do tohoto čísla však není započítán zisk z předplatného služeb jako Marvel Unlimited či DC Universe. Je však jasné, že v USA preferovali fanoušci tištěné komiksy, jelikož zde existuje i budoucí možnost jejich zhodnocení. Tento druh alternativního investování je v Severní Americe oblíbený a má již několikaletou tradici, ale o tom třeba někdy příště. Zpět k naší problematice.

Rozhořčení maloobchodníků bylo jedním z důvodů, proč se vydavatelé vyhýbali upřednostňování digitální formy. V USA se nyní polemizuje o možných dopadech vydávání komiksu i v této podobě. Ano, na jedné straně by to umožnilo fanouškům číst materiál podle původně ohlášeného plánu vydání. Na druhé straně by mohlo dojít ke znehodnocení tištěných vydání, když už nakonec dorazí. Každý bude znát příběh, možná by tak došlo ke snížení zájmu o konkrétní tištěné sešity a dokonce i k jejich celkovému ústupu. Z toho by pak pramenil vztek maloobchodníků, kteří přeci jenom přinášejí větší zisk a vytvářejí jednotlivé komiksové komunity.

Zprávy hovoří o tom, že Image Comics, IDW Publishing, Oni Press a Dark Horse Comics nebudou své tituly poskytovat ComiXology, což je největší digitální distributor komiksu na světě. Vyjádření od Marvelu či DC nemáme, a tak zatím neznáme jejich strategii.

Komiksy v tištěné podobě je však možné stále vydávat. Zatímco společnost Diamond Comic Distributors ukončila v posledních týdnech svou činnost, několik vydavatelů používá pro knihkupectví další distributory. Marvel, DC, BOOM! Studios, IDW, Dark Horse, Scholastic a VIZ Media distribuují komiksy do knihkupectví i prostřednictvím Simon & Schuster, Penguin Random House a dalších, kteří jsou stále v provozu na rozdíl od Diamond. Jenže třeba Image Comics a Dynamite Entertainment v současné době nemohou prodávat do knihkupectví, protože mají výhradní distribuci od Diamond Booktrade. I přesto, že Marvel nebo DC může vydávat komiksy, tak stejně tato vydavatelství odložila vydání novinek jak v tištěné, tak i digitální podobě. Starší tituly však budou na zmíněných platformách zlevněné či úplně zadarmo.

Komiksy z dílny Marvel

Alespoň prozatím se nedočkáme dokončení komiksových sérií Spider-Ham #5 či Punisher Soviet #6, o kterých už byla řeč v minulých dílech Komiksových Novinek. Zároveň třeba nevyšla pokračování příběhů – Spider-Man Noir #2, Nebula #3, Star Wars: Bounty Hunters #3, Wellsův Ant-Man #4 či Deadpool #5 od Kelly Thompsonové.

Koronavirová krize zasáhla i velké komiksové eventy. Odsun čekal na sešity z Marvel 2020 – 2020 Rescue #2 či Iron Man 2020 #4, či Dawn of X – Marauders #10 či X-Force #10. Nemohly vyjít ani sešity veleúspěšných sérií jako je Immortal Hulk #34 od Ala Ewinga či Daredevil #20 od Chipa Zdarskyho. Black Widow ochromil koronavirus jak na filmovém plátně, tak i na poli komiksu. Zde totiž plánoval Marvel její propagaci a rovněž i dalších postav z filmu. Světlo světa tak doposud nespatřily komiksy Black Widow #1, Taskmaster #1, Widowmakers: Red Guardian and Yelena Belova #1, MARVEL FANFARE #10 Facsimile Edition nebo TRUE BELIEVERS: Black Widow – Red Guardian #1 (Reprint Avengers #43–44) a TRUE BELIEVERS: Black Widow – Taskmaster #1 (Reprint Avengers #196 z 63). Jak bylo však zmíněno, některé komiksy ještě dodržely své plánované vydání.

X-Men: God Loves, Man Kills Extended Cut (2020) #1 je již známý příběh, jenž mají na svědomí Chris Claremont a Jess Harrold. Velkou měrou se tento příběh, původem z roku 1982, promítl i do filmové dvojky původní trilogie X-Menů. Tento tým se totiž musí spojit s Magnetem a jeho pohůnky, aby zastavili Strykera, který nenávidí mutanty a dělá na nich pokusy. Oproti filmu zde bude třeba přítomna i Kitty Pryde a další postavy, které tým okolo režiséra Bryana Singera vynechal. Rozhodně mohu doporučit tento grafický román, jelikož je považován za kultovní. Navíc rozšířená verze je jedním z posledních komiksů, který ještě vyšel.

Marvel ještě vydal úvod do nového eventu Empyre Magazine (2020) #1 a digitálně prozatím vyšel komiks League of Legends: Zed (2019) #6 na motivy hratelné postavy z oblíbené MOBA hry. Toť vše.

Závěrem

Nejsem zastáncem digitálních komiksů, jelikož rád komiksy sbírám a knihovna Marvel Unlimited mi rozhodně neudělá takovou radost, jako reálná hmatatelná sbírka. Je dobře, že Marvel myslí i na sběratele komiksů, jelikož je to velice zajímavý druh obchodu, na kterém se dá vydělat a ještě se u toho pobavíte. Proto je dobře, že neposkytne novinky v digitální verzi a počká si, až jak se situace vyvrbí. Pro nás to znamená, že se více zaměříme na historii komiksu a starší sešity, kterých je nespočetné množství a bohatě vystačí na jeden lidský život. Těšte se tak třeba na článek o nejhorších komiksech minulé dekády či na články o konkrétních komiksech, které je dobré znát.

(Zdroje obrázků – cartoons.osu.edu, cbr.com, polygon.com, twitter.com/jed­mackay, wallpaperacces­s.com)


Ohodnoť článek

Pro ohodnocení toho článku se musíš přihlásit.



Komentáře

Pro psaní komentářů musíš být přihlášený.

Autor článku

Tony Trojan
Tony Trojan
Redaktor

Kde nás najdeš