Dolly Zoom - Věhlasný filmový efekt (nejen) v MCU

Dolly Zoom - Věhlasný filmový efekt (nejen) v MCU

Filmy
707 0
20. červenec 2020, napsal Tony Trojan

Ukážeme si na 3 filmech z MCU příklady Dolly zoom – věhlasný filmový efekt, který proslavil Alfred Hitchcock. O které filmy se jedná? Jak Dolly Zoom funguje? A kde jinde se ještě objevil?

Dolly Zoom - Věhlasný filmový efekt (nejen) v MCU

V tomto článku se budeme věnovat kinematografii z obecného hlediska, ale také se zaměříme na Marvel, kde byl k vidění několikrát. Dolly zoom je totiž kultovní filmový efekt, který dokáže mnoho. Jak funguje?

Co to je Dolly Zoom?

Dolly Zoom, též Zolly shot či Vertigo efekt, je jeden z nejokázalejších efektů, který umí filmového diváka zmást, zarazit, překvapit, znepokojit, upnout k obrazovce či vyloženě zvednout ze židle. Posiluje vyznění scény, i když si ho někdy běžný divák ani nevšimne. Deformuje zorné pole (FOV) a zkresluje obraz pro jedinečný vzhled. Dolly Zoom je běžně používán filmaři k simulaci pocitu závratě. Také často značí, že postava prochází seberealizací, která změní celou podstatu a hodnoty charakteru. Někdy zase reprezentuje reakci postavy na nějaké hrůzné zjevení, takže skvěle vyobrazí její strach. A někdy také pracuje se strachem diváka, proto je Dolly zoom velice oblíbený u hororových filmařů.

V průběhu Dolly Zoom dochází ke zvětšení jednoho ze zmíněných objektivů za účelem nastavení zorného pole, přičemž se fotoaparát pohybuje směrem k objektu nebo od něj takovým způsobem, aby si objekt udržel stále stejnou velikost v rámečku. Výsledkem je, že popředí zůstává stále stejné, zatímco se pozadí hladce a plynule stahuje a roztahuje podle směru pohybu.

Ve skutečnosti se jedná o optickou iluzi vytvořenou současným pohybem čočky i kamery. Efektu je dosaženo při soudobém využití širokoúhlého objektivu (menší ohnisková vzdálenost) a teleobjektivu (větší ohnisková vzdálenost). Klíčová je jeho obměna při natáčení, kdy začínáte s teleobjektivem a končíte se širokoúhlým objektivem nebo bude postup opačný, což o něco změní výsledný vjem.

Teleobjektiv se obvykle používá k cílenému zvýraznění popředí a konkrétních detailů – krajina, architektura nebo interiér bytu či auta. Pozadí se během užití teleobjektivu bude míhat, jelikož jej méně zabírá kamera. Opačného efektu docílíte při použití širokoúhlého objektivu, které upřednostní detaily v pozadí. Nejčastěji se tak používá k zachycení zvířat či při sportovních přenosech.

Proč se Dolly Zoom používá? Oproti obyčejnému zoomu má Dolly Zoom mnohem lepší odraz světla, který je celoplošný, jakoby i hvězdy svítily ve dne. Při standardním přiblížení totiž přichází paprsky ze stejného úhlu a finální dojem je sterilní, kdežto při Dolly Zoom obraz působí během pohybu tak, že objekty jsou daleko více 3rozměrné. Každý bod v prostoru má vlastní profil světla, takže to rozvine celkovou perspektivu scény na úplně jinou úroveň.

Alfred Hitchcock a Vertigo

Tento skvělý efekt proslavil jeden z velikánů filmu – Alfred Hitchcock, britský režisér a 6násobný držitel Oscara. Je jedním z nejvlivnějších a nejvíce studovaných filmařů v historii, který je také známý jako „Master of Suspense“ (česky mistr napětí). Režisérsky debutoval britsko-německým němým filmem Pleasure Garden (1925). Jeho první úspěšný film Příšerný host (1927) pomáhal utvářet žánr thrillerů. Režíroval přes 50 celovečerních filmů a jeho filmy získaly 46 nominací na Oscara. Poprvé použil Dolly Zoom na konci mysteriózního snímku Vertigo (1958), odkud pochází i ukázkový gif.

Dále Hitchcock použil tento efekt kupříkladu v hororu Psycho (1960) během scén ve sprše (v podstatě šablona pro další děsivé snímky) či v psychologickém thrilleru Marnie (1964) podle stejnojmenného románu Winstona Grahama.

Příklady z Marvel Cinematic Universe

Scott Derrickson a Doctor Strange

Asi nikoho nepřekvapí, že byl Vertigo efekt k vidění zrovna ve filmu Doctor Strange (2016). V tomto snímku totiž bylo filmových efektů požehnaně, jelikož si to postava Stephena Strange vyloženě žádá. Přibližně v půlce filmu je Dolly Zoom kombinovaný s dalšími efekty. Tuto parádní scénu si můžete připomenout tady.

James Gunn a Strážci Galaxie 2

Ve finální části filmu Peter Quill zjistí pravdu o svém otci a jeho budoucích úmyslech, kdy omylem unikne Egovi, že implantoval nádor do Peterovy matky. Peter je na pokraji důležitého rozhodnutí a probíhá v něm zásadní zlom, stejně tak v příběhu celého filmu. Režisér James Gunn právě v tento moment, kdy Peter čelí bolestivé pravdě, velice vkusně použije Dolly Zoom.

Vidíte, jak se Peter snaží vyrovnat s touto pravdou a jak se v tento okamžik chová pozadí a jeho tvář?

Taika Waititi a Thor: Ragnarok

Když čeká Thor na soupeře v aréně na Sakaaru, neví, na koho vlastně čeká. Jakmile se objeví jeho kolega z práce Hulk, tak v záběru použije Taika Waititi efekt Dolly Zoom při Thorově oslavě.

Další příklady efektu Dolly Zoom

Steven Spielberg – Indiana Jones, ET, Čelisti, Jurský park či Tintin

Dolly Zoom si hodně oblíbil i famózní Steven Spielberg, který jej používal velice rád a hlavně velice často. Příkladem můžou být Čelisti, Chyť mě, jestli to dokážeš, Jurský park, ET mimozemšťan, Tintin či Poslední křížová výprava. Ukázka pochází z kultovní scény s Dolly Zoom z filmu Čelisti.

Chris Columbus – Gremlins

Spielbergův parťák Chris Columbus také využil Zolly shot ve snímku Gremlins.

Martin Scorsese – Mafiáni, Zuřící býk či Barva peněz

I zatvrzelý odpůrce Marvelu a filmů z MCU Martin Scorsese rád využívá Dolly Zoom. V několika rozhovorech totiž přiznal, že je velkým fanouškem Alfreda Hitchcocka a jeho filmu Vertigo.

Quentin Tarantino a kultovní Pulp Fiction

V tomto filmu od legendárního Quentina Tarantina se nachází scéna s Dolly Zoom. Přijde chvíli poté, co si došla Mia Wallace přepudrovat nos. Sám Tarantino však tento efekt používá velice často, takže jej můžete vidět skoro v každém jeho snímku. Jeho podpisovkou se však stal takzvaný Crash Zoom / Super Zoom efekt, který hodně používal ve westernu Nespoutaný Django (2012) či v akční řežbě Kill Bill.

Charles Russel a Maska

Postava bankovního úředníka Stanleyho Ipkisse, který získá Lokiho mocnou masku, se poprvé objevila v sešitu Dark Horse Presents #10 od Doug Mahnkeho a John Arcudiho. V roce 1994 vznikl hraný film s legračním Jimem Careym a překrásnouCameron Diaz, který má všechno, co má správný devadesátkový film obsahovat. Hned na začátku filmu je k vidění Dolly zoom. Jedná se o scénu, kdy Stanley Ipkiss (Jim Carey) poprvé spatří úchvatnou Tinu Carlyle (Cameron Diaz) ve své bance (viz. video).

¨

Percy Jackson a Pán prstenů

Režisér Percy Jackson prokazatelně použil Dolly Zoom dvaktrát. Nejprve ve Společenstvu prstenu a pak i v Návratu krále. Ukázka je z prvního dílu této úspěšné trilogie podle stejnojmenné hrdinské fantasy novely od J.R.R.Tolkiena.

Edgar Wright a Soumrak mrtvých

Soumrak mrtvých a další filmy od Edgara Wrighta také mají své Dolly Zoom záběry.

Další filmy a seriály s Vertigo efektem

Filmů a seriálů, kde byl použit Vertigo efekt je spousta a těžko tedy psát kompletní seznam. Avšak pojďme si některé z nich představit. Byly to live-action filmy jako Apollo 13, Gravitace, Krotitelé duchů, Wanted, Goodfellas, Barva peněz, Le Haine, Poltergeist, Rychlejší než smrt či Zmizení. Dolly Zoom se však nevyhýbá ani animovaným filmům – Lví král, Úžasňákovi, Ratatouille, Wall-E či Jak vycvičit draka.

Dolly Zoom použili také tvůrci seriálů, jako je The Flash (S02E06, S02E17, S02E18, S02E22, skoro každá scéna s postavou jménem Zoom), Dexter (S01E04), Perníkový táta (S05E14), Dr. House (S01E04), Mr. Bean (S01E08), Jak jsem poznal vaši matku (S02E21, S02E22, S04E20 a S05E09), Californication (S01E12) či Griffinovi (S02E03).

Spike Lee a jeho Double Dolly Zoom

Specialistou na Dolly Zoom se stal režisér Spike Lee, který jej používá pravidelně. Dvojitý dolly shot je specializovaná technika pohybu kamery vynalezená a zpopularizovaná právě tímto režisérem, kterou i sám vyučuje online přes platformu Masterclass.com.

Debutoval se svým filmem She's Gotta Have It (1986) a od té doby napsal a režíroval mnoho filmů s Dolly Zoom efektem – Jednej správně (1989), Mý lepší Blues (1990), Horečka džungle (1991), Malcolm X (1992), Nejlepší hráč (1998), 25. hodina (2002), Spojenec (2006), Chi-Raq (2015), BlacKkKlansman (2018) či Bratrstvo pěti (2020).

Michael Jackson a videoklip Thriller

John Landis je v rámci hudebního světa legendou díky jeho režii videoklipů Michaela Jacksona.

Navíc se John Landis proslavil také režií komediálního muzikálu Bratři Bluesovi (1980), kde se představilo mnoho hudebních osobností – James Brown, Ray Charles, Aretha Franklin či John Lee Hooker.

K Johnu Landisovi se váže ještě jedna zajímavost spojená s Marvelem. Ve filmu Spider-Man 2 od Sama Raimiho si vystřihl kratičké cameo při operaci Otta Octaviuse, kdy byl jedním ze zamordovaných doktorů, který se snažil odstranit jeho mechanická chapadla.

Dolly Zoom i bez profesionálního vybavení

Zamilovali jste se do této techniky? Máme pro vás skvělou zprávu. Dnes si již můžete koupit i drony (DJI Mavic 2 Zoom či DJI Mavic Air 2), které podporují tuto funkci, či různé stabilizátory pro DSLR, zrcadlové kamery, akční kamery a GoPro či dokonce pro chytré telefony (FeiyuTech Vlog pocket 2 nebo FeiyuTech Vimble ONE). Na chytré telefony a iPhony pak existují různé aplikace s podporou tohoto efektu – KineMaster (iOS, Android), Dolly Zoom (iOS, Android), Dolly Zoom CAM (iOS) či Vertigocam (iOS), které si můžete stáhnout zcela zdarma. Dále je tu také skvělý mobilní video editor Filmic Pro (iOS, Android), za který si však už připlatíte.

Vertigo efektu lze také dosáhnout při post-produkci v různých video editorech, jako je kupříkladu Adobe Premiere, Adobe After Effects, Autodesk Smoke, Final Cut Pro, EDIUS, Filmora Pro, DaVinci Resolve, Corel VideoStudio Ultimate, Pinnacle Studio, HitFIlm Express, VSDC, CyberLink PowerDirector, Magix Movie Edit či Apple iMovie.

(Zdroje gifů a obrázků – gfycat.com, premiumbeat.com, Tumblr / The Iron Cupcake, gify.com, adorama.com, fxrant.com, YouTube / Yuri Tuena, gfycat.com, joe.ie, gifer.com, fandago.com, SameerOfficial / Youtube, YouTube/Daroslaw Toorek, Youtube/Peter Lindgren)


Ohodnoť článek

Pro ohodnocení toho článku se musíš přihlásit.



Komentáře

Pro psaní komentářů musíš být přihlášený.

Autor článku

Tony Trojan
Tony Trojan
Redaktor

Kde nás najdeš