David Thorpe vysvětluje, jak vznikl nápad na Multiversum a co stálo za vytvořením Earth-616

David Thorpe vysvětluje, jak vznikl nápad na Multiversum a co stálo za vytvořením Earth-616

Seriály
David Thorpe vysvětluje, jak vznikl nápad na Multiversum a co stálo za vytvořením Earth-616

Jak se fanoušci Marvelu učili po desetiletí z komiksových příběhů, které pochází z tohoto rozsáhlého světa, neexistuje ve světě filmů a komiksů jen jeden vesmír, ale mnohem víc.

3 / 5 414 0
27. listopad 2020, napsal Talon77

Jak vznikl ten tajemný a mystický Multiverse? Stojí za jeho zrodem nějaká filosofická myšlenka, nebo je to jen náhodný nápad jednoho z tvůrců komiksů?

Právě ,,duchovní otec" Multiversa – David Thorpe – se v exkluzivním rozhovoru přímo pro redakci Marvelu svěřil se zajímavou a mnohdy i úsměvnou historií vzniku tohoto legendárního konceptu, který je sice pevně spjat s postavou Doctora Strange, ale jeho počátky patří do rukou úplně jiným charakterům.

Jak a kdy se k vám dostala myšlenka konceptu nekonečných alternativních realit?

,,No, pro tuhle odpověď musím mírně zapátrat v hlavě… Když jsme se rozhodli zcela od počátku znovu spustit komiksovou sérii Captain Britain, neměli jsme pro nový příběh příliš nápadů. Původně se počítalo s nápadem od Steva Parkhouse, který chtěl prakticky do scénáře zahrnout mocného čaroděje Merlina a samozřejmě se všemi Artušovskými cetkami okolo… ale to nebyl náš směr, kterým jsme se chtěli vydat.  Chtěli jsme prostě udělat něco úplně jiného, ale zároveň aby to bylo naprosto jedinečné. Pak se ale do toho vložil i tehdejší redaktor a editor Marvel UK, Paul Neary, který prakticky s tímto nápadem přišel."

,,Protože jsme chtěli vytvořit příběh, který by byl nejen originální, ale také aby se nám líbil a mohli jsme si s ním udělat cokoliv, stanovili jsme si jasný bod, že se Captain Britain musí vrátit skrze alternativní příběhovou linku, aby to vůbec nenarušilo tehdejší Marvel kontinuitu. Je tedy poměrně ironické, že se náš vesmír stal mainstreamovým vesmírem pro Marvel, protože to byl přesný opak tehdejšího záměru. Což je cool. Pak jsme tedy začali s prací, která šla mizerně a pomalu. Za měsíc jsme měli pouhých 6 stránek! Ostatně také jsme mezitím dělali i na jiných komiksech, tudíž se tolik tomuto výsledku nedá ani divit. Alan Davis udělal pár hodně solidních konceptů…udělal pro komiks maximum, měli jsme vytvořené koncepty s fakt originálním námětem, možnou kresbou a celkovými možnostmi pro náš příběh. Ostatně není možné tohle vše v základu hodit do jednoho sešitu, tudíž jsem začal vypisovat rozsáhlejší variantu chystaného příběhu."

,,Vypracoval jsem velmi dlouhý a komplikovaný příběh, který zahrnoval postavu zvanou Saturnyne, jež byla zodpovědná za všechny alternativní světy. Snažila se zajistit šťastný přechod všech těchto Zemí na další evoluční mezník. Ostatně si myslím, že v pozadí mé mysli tato bytost tak nějak znamenala začátek blížícího se nového tisíciletí a myšlenku věku Vodnáře, totiž že nadcházející doba bude o něco lepší než doba, kde jsme se aktuálně nacházeli."

,,Takže naše Země, „Země-616“, byla ta, která držela pozadu realizaci tohoto nápadu. Byla prakticky nejhorší ze všech ostatních Zemí, s nejhorším evolučním pokrokem. Saturnyne tedy dostala nápad, jak 616 napravit. Chtěla proměnit pitnou vodu v určitou chemikálii, která by tuto evoluci silně zrychlila. Když Captain Britain objevil ve stokách vyvinutou krysu, bylo mu zcela jasné, o co Saturnyne jde. Náš finální koncept obsahoval spoustu humoru a satiry. My všichni jsme měli úsměv na tvářích, protože finální verze našeho příběhu vypadala jako jediný pravý možný způsob, jak správně psát Kapitána, protože bez výrazného pokroku by tato postava mohla být nudnou definicí superhrdiny, co jen létá od baráku k baráku."

Slyšel jsem nějaké zvěsti o tom, proč váš vesmír nese číslo 616, ale chci, aby jste definitivně vysvětlil, odkud toto číslo pochází.

,,Po celá léta jsem dostával e-maily od fanoušků, kteří se několikrát ptali – Proč zrovna číslo 616? A abych byl upřímný, každému jsem odepsal zcela jiný příběh. Ale samozřejmě základ tkví v pekelném čísle 666, které jsme následně symbolicky odvodili: 666 – 50, číslo bestie."

Pěkné, chybělo jen pár číslic od nejděsivějšího…

,,To jo. Alan Moore, který tuto sérii převzal, byl tím, kdo koncept našeho čísla skutečně pustil do tisku. Buďme upřímní, oba jsme s Alanem sdíleli velký zájem o magii a okultismus. Prak­ticky jsme si mírně s Alanem vyměnili role, prvně jsem se totiž do sféry magie a okultismu dostal já, a pak si myslím, že to samé zažil i Alan. Stejně jako Grant Morrison a spousta ostatních z nás. Víte, na komiksové scéně se v té době (v 80. letech) toho dost událo."

To teď hodně vysvětluje, že?

,,Hodně to vysvětluje. Jo, v tomto ohledu mám s Grantem Morrisonem mnoho společného. A jsem pravděpodobně jediný člověk ve vesmíru, který, ať se vám líbí jakýkoli vesmír, získal titul v dadaismu a surrealismu. Ale Grant to může mít zcela určitě taky, mnoho jeho komiksů, zejména v Doom Patrol atd., odkazuje na nápady těchto dvou uměleckých odvětví."

Vy jste tedy jako první představil multiverse a udělal jste to z důvodu rozšíření spektra pro všechny dosavadní postavy ve světě Marvel, aby každý charakter mohl mít jakési alternativní příběhy, které neovlivní vůbec aktuální hlavní děj na primární Zemi. Jak se vás to dotklo jako spisovatele? Dalo vám to více svobody?

,,Absolutně. Mohli jsme hodně experimentovat a dělat to, co se nám líbilo."

Napadla vás s týmem myšlenka, že to bude mít dopad na tehdejší hlavní vesmír Marvelu? I když jste se snažili udržet věci oddělené?

,,Já osobně jsem o tom nepřemýšlel. Zjevně jsme nebyli ani první, kdo s tímto nápadem přišel. Víte, je tu nehorázně moc příběhů, co si s touhle myšlenkou lámou hlavou – ať už v oblasti sci-fi, či jinde. Prostě a jednoduše řečeno, alternativní linky, či dokonce myšlenka s alternativními realitami, je docela rozšířená věc. Ostatně myšlenka, která se opírá o existující fiktivní vesmír, jenž má své další vlastní alternativní vesmíry, je myslím zcela nová věc.

,,Úžasné na Marvel komiksech je to, že po generace je to v podstatě jako jeden velký román napsaný a ilustrovaný neskutečným spektrem různých lidí – pravděpodobně se jedná o neskutečné číslo lidí, které se pohybuje u několika stovek různých spisovatelů a mnoha dalších umělců. A všichni musíme držet zásadu konzistence, aby to mělo smysl a nebyl v tom zbytečný zmatek. Musíme být zcela konzistentní. Pro­tože pokud nejsme, vytváří to pak zbytečné problémy."

,,Jen tak mimochodem, nápad s konzistentnějším způsobem vyprávěním samozřejmě podporoval i Stan Lee již v 60. letech, avšak z důvodu neskutečného nášupu komiksů nemohl (a prakticky to ani nešlo) konzistenci hlídat. Proto vynalezl Stan myšlenku „No Prize“, která by ocenila čtenáře v případě objevení nesrovnalostí s konzistencí komiksů, které se v daném čísle objevily a ve které jsme my spisovatelé udělali chybku. Já osobně mám opravdu několik takových napomenutí z těchto cen.Tato myšlenka konzistence může být trochu omezující, přiznávám. Jak se Marvel rozrostl a došlo k miliardám a miliardám stránek politých inkoustem, pak se stane, že se v našich komiksech čas od času stanou věci, které nebyly původně vůbec zamýšleny.“

,,Například Mad Jim Jaspers… Nikdy jsem netušil, že z něj bude druh masivního, vícerozměrného „super“ padoucha, kterým se nakonec stal. To nebyl ani můj nejvzdálenější nápad, ale i tak se to stalo. Ale věřím, a fakt doufám, že se to stalo v jiném vesmíru."

Když jste vytvořil tyto alternativní linky, jak jste si představoval způsob cestování lidí z alternativního vesmíru?

,,Skrze portály, samozřejmě. Sa­turnyne může otevřít portál a procházet s ním do nekonečno možných realit. Ahh, jaká to je ale žena!"

Co je podle vás na alternativních linkách nejhorší?

,,Myslím si, čistě psychologicky, že pro jakoukoliv osobnost je nebezpečné, když je chycena ve špatném universu. Víte, uvědomění, že to není váš vesmír, může být velmi, velmi zvláštní. A všechno, co se zdá pro nás povědomé, už po pečlivém prozkoumání situace není. Fakt, že vás pravděpodobně nikdo nezná, vám také na psychice nepřidá, v podstatě musíte následně začít od nuly. Pro mě osobně je tato představa děsivá."

Jakou dokážete vymyslet nejvtipnější variantu alternativního vesmíru? A jaká by byla ta nejhloupější?

,,Hm. Určitě něco, co by bylo vtipné nejen pro mě, ale i pro čtenáře, ovšem nemuselo být nutně vtipné pro obyčejnou osobu, jež se o komiksy nezajímá. Muselo by to být něco, kde by byla vaše hlavní postava vržena do světa, kde jsou pouze kočky … Všichni víme, že kočky vlastně vládnou světu, že jo? Ale představte si, že byste šli do světa, kde kočky jsou ve skutečnosti opravdu inteligentní, a chovají lidi jako své mazlíčky. Kdybyste za nimi přišli, a řekli jim, že i lidé jsou inteligentní, vůbec by vám nevěřili, takže vy byste musel kočce dokázat, že tomu tak opravdu je, a že lidé jsou na naprosto stejné inteligentní hodnotě, jako oni. Ale vážně, když pokud mluvíme o postavách z Marvelu, vesmír ovládaný Dire Wraithy by nebyla žádná výhra."

Pokud byste si tehdy vybral, namísto sepsání nápadu alternativního vesmíru, postavu záporného charakteru z kategorie „Marvel Super Villain“ s možností přeměny na hrdinu, která by pro vás byla jasná volba na tuto přeměnu?

,,Víš ty co? Vždy se mi nehorázně líbilo pojetí Warlocka od Jima Starlina.  Byla to taková menší 12dílná mini-série, kterou kdysi Jim vydal. Zde se Warlock stal jakýmsi vesmírným prototypem postavy Ježíše Krista, který byl vynalezen za účelem záchrany světa a vesmíru zcela jinou, a mnohem vyspělejší inteligentní mimozemskou rasou. Jeho hlavní úkol bylo zastavit Šíleného Titána – Thanose"

,,Veškerá jeho síla spočívá v tom, že má předmět zvaný Soul Gem, který on sám chce využívat jako poslední možnost k zastavení nebezpečí, háček je ale v tom, že pokud někoho zlikviduje pomocí Soul Gemu, pohltí to duši daného oponenta a Warlock se mu bude časem víc a víc podobat. A v tom je Starlinův příběh skvělý, protože obsahuje jednu scénu dvakrát – na začátku a na konci, ale jednou viděna z pohledu mladého Warlocka, podruhé jeho starší verze."

,,Mladší Warlock během tohoto vyprávění nemůže absolutně pochopit, jak se starší Warlock může chovat tak, jak se chová. Každému čtenáři ovšem byl tento důvod jasný, za jeho chování může řada jeho budoucích rozhodnutí, která zapříčinila několik absorbovaných duší svých protivníků, což z něj logicky začalo dělat zcela jinou bytost, než býval. Začal se více chovat jako jeho údajní nepřátele, a za to vše může již zmíněný Soul Gem. Ostatně starší Warlock neuznává své chyby, kterých během svých let napáchal nespočet, a stojí si za tím, že jiná cesta s likvidací padouchů nebyla možná. Prakticky se z Warlocka stal Thanos samotný a je až k nevíře, že se sám sobě stal nemesis kvůli naprostému vyvrácení sebe sama. Myslím si, že tenhle příběh obsahuje opravdu hluboké podněty k přemýšlení o lidské povaze a konfliktu vnitřního charakteru, která může nastat i ve vaší vlastní mysli."

,,Víte, je to hodně na styl Jin-Jang. Jsem velkým zastáncem čínské filozofie, (taoismu atd.). Hlavní myšlenka filozofie Jin-Jang je, že černá vždy obsahuje trochu bílé a bílá vždy obsahuje trochu té černé. Nemůžete mít prostě jedno bez druhého, což znamená, že se nemůžete zbavit zla a mít pouze v sobě dobro. To samé platí i opačně."

,,Tak tedy zpátky k vaší hlavní otázce, moje odpověď bude taková… Aby se padouch stal dobrým člověkem, v alternativním vesmíru nebo naprosto jiným vlivem, musela by se celá daná lokace, kde postava působí, změnit v to, čemu on sám věří a bere to jako svoje motto v zločinecké kariéře. Tato jeho myšlenka ideálního světa by ale musela být ještě daleko odlišnější, než verze, kterou si sám usmyslel, tedy ještě v horším provedením. Tento vliv by měl na padoucha absolutně odlišný efekt, který by měl za následek přehodnocování své morálky a cílů, jež tuto postavu pohání. Chci tím říct, že přehodnocení svých ideálů a morálky by mohlo v naší záporné postavě vzbudit cit pro svůj vlastní smysl ohledně spravedlnosti, včetně spuštění otázky – Co je správné a co ne? Jednoduše řečeno, každá záporná postava se může stát hrdinou."

Takže celá vaše myšlenka je, že každý padouch se může stát hrdinou svého příběhu?

,,Ano a důležitou roli v tom hraje dobrý scénář, protože žádná postava není jen čistě bílá, nebo čistě černá."

,,Stan Lee prakticky tento nadhled na charaktery neskutečně rozšířil. Všechny jeho postavy mají neskutečnou hloubku. Tato obrovská psychologická hloubka byla prostě geniální věcí, kterou v té době naši konkurenti vůbec neměli. Jsem opravdu za vše vděčný panu Stanu Lee, zejména proto, že nejméně tři z jeho vymyšlených postav, tuto ideu neskutečné prohlubují a obsahují i druh jistého postižení. Do­konalým příkladem jsou postavy typu Daredevil, který se stal po tragédii slepcem, ale svým odhodláním bojovat dokázal nemožné, nebo třeba máme i profesora Xaviera, který se dostal na invalidní vozík, ale ani to ho nedokázalo zastavit."

,,Víte, i já sám mám postižení, tudíž jako malý jsem měl opravdu jednoho superhrdinu, se kterým jsem se neskutečně ztotožňoval. Byl JÍ Thor. Původ Thora byl naprosto odlišný od dnešní verze. Dr. Donald Blake byl zdravotně postižený lékař, který vyrazil na dovolenou do východní Evropy. Když putoval do blízké jeskyně, vyděsilo ho pár příšer, které zde pravděpodobně žily, a když utíkal, ztratil svoji vycházkovou hůl. Vzápětí se zem zatřásla a východ z jeskyně mu zablokovaly obří kameny. Vydá se tedy hledat svojí ztracenou hůl, aby mohl tyto kameny zkusit odvalit pryč. Když se mu to s nově nalezenou holí nepodaří, bouchne silou holí o zem a hle, z hole se stane Mjolnir – Thorovo kladivo. A promění se v Thora. Takže pro postižené dítě, jehož příjmení obsahuje jméno Thor, a které se narodilo v den, kdy byl Thor stvořen, to byl přesně můj člověk."

(Zdroj obrázků – Marvel.com)


Ohodnoť článek

Pro ohodnocení toho článku se musíš přihlásit.



Komentáře

Pro psaní komentářů musíš být přihlášený.

Reklama